Se încarcă documentul…
Se încarcă registrul sesiunilor…
Se încarcă registrul sesiunilor…
Se încarcă documentul…
Monitorul Oficial·Partea II·Senatul·10 septembrie 2019
Senatul · MO 98/2019 · 2019-09-10
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Alegerea președintelui Senatului
Notă pentru exercitarea de către senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale asupra următoarelor legi depuse la secretarul general al Senatului, conform prevederilor art. 15 alin. (2) și (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată: – Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 103/2018 pentru modificarea art. 1 din Legea nr. 49/1991 privind acordarea de indemnizații și sporuri invalizilor, veteranilor și văduvelor de război și pentru modificarea alin. (2) al art. 11 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război – procedură de urgență; – Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență; – Legea pentru completarea art. 234 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății; – Legea privind modificarea și completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol; – Legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 5/2018 privind instituirea unor măsuri pentru derularea Programului național de dezvoltare locală, etapa a II-a
· procedural · respins
175 de discursuri
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Rog colegii să-și înregistreze prezența și să se așeze, ca să putem să începem ședința.
Doamnelor și domnilor senatori,
Vă rog să luați loc.
Haideți, stimați colegi!
Declar deschisă ședința plenului Senatului de astăzi, 10 septembrie 2019, și vă anunț că, din totalul de 136 de senatori, până la acest moment și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 91 de colegi.
Ședința plenului Senatului este condusă de subsemnatul, președinte interimar al Senatului, asistat de domnul senator Ion Ganea și domnul senator Ion Marcel Vela, secretari ai Senatului.
91 până acum.
Ordinea de zi pentru ședința plenului de astăzi a fost distribuită.
Dacă nu sunt comentarii pentru ordinea de zi... Ordinea de zi? Vă rog.
Vă rog să luați loc, că a început ședința.
## Domnule președinte,
Vă propun, pentru acuratețe, să avem un vot electronic pentru prezență, să faceți un vot electronic pentru prezență, ca să fie foarte clar cine este prezent astăzi aici.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă rog să luați loc.
Vă rog să luați loc, pentru verificarea prezenței prin vot electronic.
Vă rog să luați loc.
Domnule senator Stan! Domnule senator Stan, vă rog să luați loc. Verificăm prezența prin vot electronic. Vă rog frumos.
N-aveți cartelă? Un coleg n-are cartelă, doi colegi, trei colegi. Domnule Barna, nu aveți cartelă, da?
Patru. Domnul Dumitrescu.
În spatele domnului Barna mai e un domn senator care nu are cartelă. Da? Are cartelă?
Bun. Verificăm prezența prin vot electronic.
Domnule Fenechiu, verificăm prezența prin vot electronic.
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Deci 106 și cu 5 colegi care au anunțat... Și domnul Tăriceanu...
Mai stăm un pic. Bine.
Bun, avem cvorum, ne desfășurăm activitatea, că...
Deci ordinea de zi pentru plenul de astăzi a fost distribuită. Dacă nu sunt comentarii... Nu sunt. A! Doamna senator Presadă, vă rog. Microfonul 2.
## **Doamna Florina Raluca Presadă:**
Mă scuzați!
Mulțumesc mult.
Nu am verificat ultima variantă afișată pe site-ul Senatului, însă figura la punctul 8 de la vot final L147/2019. Este o propunere legislativă pe care noi ne-am pronunțat deja. Ea a fost respinsă, așa că solicit scoaterea ei de pe ordinea de zi. Mulțumesc.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Rog stafful să verifice și să ne informeze dacă a fost respinsă.
Înțeleg că este de la... S-a terminat ședința, s-a contestat votul și este pentru reluare vot, nu este pentru discuții, pentru reluare vot.
Vă rog, doamna Presadă.
Această propunere a fost pusă pe ordinea de zi a Senatului de mai multe ori după ce ea a fost respinsă. Înțeleg că este o propunere susținută de către PSD. Ea spune că hotărârile Parlamentului pot fi atacate la Curtea Constituțională doar în termen de 15 zile. A fost respinsă în cadrul unei ședințe din mai anul acesta, așadar nu avem de ce să reluăm votul. La acel moment nu s-a reluat votul. Ea a fost respinsă.
PSD nu a făcut niciun fel de diligență ca să arate motivele pentru care noi trebuie să reluăm acest vot. Am stenograma ședinței, o avem cu toții. Nu înțeleg de ce trebuie să votăm o lege încă o dată, doar pentru că PSD își dorește ca ea să treacă. Suntem Camera decizională, am dat un vot, a fost respinsă. Haideți să terminăm odată cu această semiprocedură. Este o încălcare a Regulamentului Senatului și a Constituției.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Bun. Mulțumesc.
Nu este nicio încălcare, am stenograma ședinței din 7 mai 2019. Are trei pagini și la final domnul Claudiu Manda, care conducea ședința, spune: „Constatăm că nu avem cvorum. Solicitarea dumneavoastră, domnule Șerban Nicolae, rămâne să fie dezbătută în următoarea ședință a plenului. Declar închise lucrările ședinței.”
Deci aceasta este concluzia.
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Vă supun dumneavoastră solicitarea doamnei Presadă.
## **Domnul Ion Marcel Vela**
**:**
Numai un pic, ca procedură. Păi următoarea ședință a plenului a fost în 8 mai. Acum suntem în septembrie. Deci nu... Încălcăm... Stenograma, doamnă.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
A fost o solicitare de scoatere de pe ordinea de zi, da?
Vot · Respins
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
- Listă.
Procedură? Domnul senator Goțiu, procedură.
Practic, acum s-a votat dacă respectăm sau nu Regulamentul Senatului. Cam asta ați supus la vot. Deci acel punct de pe ordinea de zi este..., pur și simplu, trebuie scos fără niciun vot, adică votăm dacă respectăm sau nu Regulamentul Senatului.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc.
Continuăm. Dacă nu mai sunt observații, vă
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Pe ordinea de zi astăzi avem – e adevărat – votul pentru președintele Senatului, dar nu este clar dacă după aceea vom vota și componența Biroului permanent. Pentru că trebuie să discutăm... Un nou președinte al Senatului... Se va discuta și Biroul permanent. Și vreau să ne asigurăm că... Regulamentul spune clar că Biroul permanent se votează după ce se alege președintele Senatului, imediat după ce se alege președintele Senatului..., ca să ne asigurăm.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Deci la Biroul permanent s-a discutat alegerea președintelui și, ca să fie timp de negociere, nu, acest punct n-a fost pe ordinea de zi a Biroului permanent și...
Bine. Vă
Vot · approved
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Cu 75 de voturi pentru, 39 împotrivă, două abțineri, ordinea de zi a fost aprobată.
Programul de lucru pentru această zi: 16.00–18.00, lucrări în plenul Senatului; ora 17.00, vot final, dacă apucăm; 18.00, pauză; 18.15–19.45, întrebări, interpelări și răspunsuri.
Sunt intervenții?
Nu sunt.
Vot · approved
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
## **Domnul Ion Marcel Vela**
**:**
86.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
86?
## **Domnul Ion Ganea**
**:**
87.
Cu 87 de voturi pentru, 30 împotrivă, 4 abțineri, programul de lucru a fost aprobat.
La punctul 1, secțiunea 1 a ordinii de zi, avem alegerea președintelui Senatului.
Stimați colegi,
Senatul a luat act de demisia domnului senator Călin Popescu-Tăriceanu din funcția de președinte al Senatului și a declarat vacantă această funcție.
În aceste condiții, urmează să procedăm la alegerea președintelui Senatului și vă reamintesc că acesta este ales prin vot secret cu buletine de vot pe care sunt înscrise, în ordinea descrescătoare a mărimii grupurilor parlamentare, numele și prenumele tuturor candidaților propuși de liderii grupurilor parlamentare.
Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere, conform art. 23 alin. (1) din Regulamentul Senatului. Este declarat... ales președinte al Senatului candidatul care a întrunit la primul tur de scrutin votul majorității senatorilor prezenți, art. 23 alin. (2) din Regulamentul Senatului.
Dacă niciunul din candidați nu a întrunit numărul de voturi necesar, se organizează un nou tur de scrutin.
Constatarea rezultatelor votului și întocmirea procesului-verbal se fac de către o comisie constituită din câte un reprezentant al fiecărui grup parlamentar, art. 23 alin. (4) din Regulamentul Senatului.
Dau cuvântul liderilor grupurilor, pentru a nominaliza candidatul pentru funcția de președinte.
Grupul parlamentar al PSD. Vă rog, domnule președinte.
## **Domnul Radu Cosmin Preda:**
Mulțumesc, domnule președinte de ședință.
Propunerea Grupului senatorial al PSD este domnul senator Teodor Meleșcanu.
## **Domnul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu**
**:**
Procedură!
Vă mulțumesc.
Domnul senator Tăriceanu, procedură, microfonul central.
Domnule președinte de ședință, Stimați colegi,
Avem o problemă procedurală foarte serioasă, întrucât Regulamentul Senatului prevede clar că alegerea președintelui se face pe baza propunerilor înaintate de grupurile parlamentare, în ordinea mărimii grupurilor, câte o propunere de fiecare grup.
Vreau să luați act că Grupul ALDE își exercită dreptul de a avea propria propunere, pe care o vom face imediat, în persoana domnului Iani Popa. Nu pot să existe două propuneri din partea aceluiași grup.
Domnul senator Meleșcanu, pe care dumneavoastră îl propuneți, poate să fie candidatul dumneavoastră, cu condiția să nu facă parte din Grupul ALDE. Pentru că, altfel, se încalcă prevederea regulamentară, pe care vă rog s-o aveți în vedere, pe care ar trebui s-o știți, potrivit căreia fiecare grup face o singură propunere. Deci din partea Grupului ALDE nu pot exista două propuneri, ci una singură. Da? Vă rog să luați act de acest lucru.
Vă mulțumesc. Deci s-au făcut două propuneri.
Grupul parlamentar al PNL. Vă rog, domnule senator Cîțu, propuneri.
## **Domnul Florin Vasile Cîțu:**
Domnule președinte, pe procedură. Aș vrea să clarificăm. Grupul parlamentar al PSD face o propunere pentru președintele Senatului a unui membru din alt grup, din Grupul ALDE. Pentru că trebuie să fie foarte clar ce se întâmplă astăzi aici. Și vreau să clarificăm. PSD trebuie să ne spună că face o propunere pentru președintele Senatului, dar din alt grup parlamentar, din Grupul ALDE.
Nu, este... Nu. Nu, nu. Regulamentul Senatului spune foarte clar: fiecare grup face câte o propunere. Da? ALDE are propria propunere. ALDE are propria propunere. Pentru că, altfel, am avea... Nu. Azi are propria propunere deja. Vă rugăm să spuneți foarte clar pe cine propuneți... Grupul parlamentar al PSD pe cine propune astăzi? Mulțumesc.
Mulțumesc și eu.
Vă rog să rămâneți la microfon să faceți și dumneavoastră o propunere, Grupul parlamentar al PNL, dacă aveți.
Grupul parlamentar al PNL o propune pentru președinția Senatului pe Alina Gorghiu, membru al Partidului Național Liberal.
Mulțumesc.
Vă mulțumesc frumos. Grupul parlamentar al USR.
Din sală
#13153Procedură! Procedură!
Cine? Imediat. Imediat după propunerea aceasta. Vă rog frumos.
## **Domnul Adrian Wiener:**
Grupul USR nu are o propunere proprie. Vom vedea.
Vă mulțumesc. Grupul parlamentar al UDMR. Imediat. Să propună și Grupul parlamentar al UDMR.
## **Domnul Cseke Attila Zoltan:**
Grupul senatorilor UDMR nu are un candidat propriu; o vom susține pe doamna senator Gorghiu pentru președinția Senatului.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc. Rog să se completeze buletinele de vot.
**Domnul Ion Marcel Vela**
**:**
Pe procedură, a cerut procedură și nu i-ai...
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Păi vorbea cu...
Deci rog să se... Pe procedură, domnul senator Tăriceanu.
Nu e pe procedură, suntem în ordinea grupurilor. Ați făcut o inversare, nu e nicio problemă...
Am considerat, domnule președinte, că l-ați propus pe domnul Iani Popa. Am luat notă.
Da. Vreau... Vreau...
Vă mulțumesc.
Am înțeles. Vreau oficial să anunț în plenul Senatului că propunerea Grupului ALDE este domnul senator Iani Popa. Vreau să vă citesc art. 23 alin. (1) din regulament, care spune că președintele Senatului este ales prin vot direct cu buletine de vot pe care sunt înscrise, în ordinea descrescătoare a mărimii grupului parlamentar, numele și prenumele tuturor candidaților propuși de liderii grupurilor parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere.
Dacă dumneavoastră persistați în a-l propune pe domnul Meleșcanu, atunci, vă rog să considerați că domnul Meleșcanu nu face parte din Grupul ALDE. Și, prin urmare, în distribuirea posturilor din Biroul permanent noi avem dreptul să ne exercităm opțiunea de membru în Biroul permanent, conform coeficientului pe care-l avem. Da?
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc.
Deci în ordinea...
Imediat. Deci în ordinea... Pentru că domnul senator a vorbit mai devreme, PSD, PNL și ALDE, deci vor fi înscrise pe buletinele de vot.
Doamna senator Scântei, vă rog.
## Mulțumesc, domnule președinte.
De fapt, întrebarea simplă este următoarea: poate un grup parlamentar să propună drept candidat pentru funcția de președinte al Senatului un membru, coleg, senator al altui grup parlamentar? Noi susținem în opoziție că nu și hotărârea de vot pentru o astfel de candidatură ar fi neconstituțională.
Și, dragi colegi din Grupul parlamentar al PSD, dați-mi voie să vă reamintesc că, atunci când ați votat în această
legislatură drept președinte al Senatului un candidat membru al unui alt grup politic parlamentar – este vorba de domnul Călin Popescu-Tăriceanu –, nu l-ați propus dumneavoastră, l-a propus ALDE și l-ați votat. Nu vă împiedică nimic, potrivit regulamentului, să votați orice alt candidat propus de un alt grup politic parlamentar. Din păcate, țin să vă reamintesc, așa cum, de altfel, a făcut-o și domnul senator Tăriceanu, regulamentul limitează dreptul fiecărui grup parlamentar la o singură propunere, dar nu în ideea în care ați putea să propuneți un alt membru de la un alt grup parlamentar. Vă rog să mă lăsați să finalizez. De ce? Pentru că, altfel, ne-am trezi într-o situație absurdă, în care, de exemplu, colegi din..., toți colegii membri ai Grupului ALDE sau mai mulți colegi din Grupul PSD ar fi importați de celelalte grupuri parlamentare. Și gândiți-vă cum ar arăta o listă de candidați numai PSD importați de toate grupurile..., de celelalte grupuri parlamentare. Haideți să ne amintim cu toții și prevederile art. 16 din Regulamentul Senatului, care ne spune foarte clar ce reprezintă și cum funcționează un grup parlamentar. Un grup parlamentar este format din senatorii care au fost aleși pe listele aceluiași partid ale aceleiași organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice sau alianțe electorale, lucru confirmat, de altfel, și prin Decizia nr. 1.631/2011 a Curții Constituționale, pe care, de altfel, dumneavoastră sunt sigură că o cunoașteți.
Vă invit, așadar, să vă desemnați un candidat propriu sau să anunțați..., membru al grupului dumneavoastră, sau să anunțați susținerea pentru un candidat propus de celelalte grupuri parlamentare.
Mulțumesc.
Vă mulțumesc.
Domnul senator Titus Corlățean a fost înainte. Tot pe procedură. Imediat.
Domnule președinte de ședință, Stimați colegi,
Eu cred că trebuie să manifestăm respect față de norma juridică și interpretarea normei juridice. Acolo unde legea nu distinge, nu distingem nici noi, iar prescripția din art. 23 paragraful 1 teza finală este foarte clară: „Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere.” Nu am cunoștință ca domnul senator Meleșcanu să fie propus de Grupul ALDE, astfel încât Grupul ALDE să facă două propuneri. Fiecare grup parlamentar în parte, PSD, ALDE, PNL, a făcut câte o singură propunere. Nu există niciun fel de restricție pe care regulamentul să o impună din punctul de vedere al comentariilor opoziției. Așa că lucrurile sunt foarte clare, iar dumneavoastră, domnule președinte de ședință, aveți obligația, potrivit regulamentului, din scaunul de președinte, să reglați, din scaun, această chestiune de procedură, în sensul a ceea ce spune regulamentul.
Mulțumesc _. (Aplauze.)_
De acord. Așa am și făcut.
Dar aș ruga totuși și pe procedură să ne limităm la unul de grup.
Domnule Goțiu, vă rog.
## Stimate colege, Stimați colegi,
Până la un punct e distractiv acest vals, acest balans în care domnul Tăriceanu e foarte supărat că cei de la PSD au propus un membru al Grupului ALDE. ## Domnule Călin Popescu-Tăriceanu,
Aveți posibilitatea să-l excludeți din grup pe domnul Meleșcanu, dacă nu vă mai reprezintă acest grup. Dacă nu, să decideți dacă mai face sau nu parte din ALDE. Pentru că ceea ce constat aici, dincolo de aceste declarații la plen, e faptul că, în continuare, continuați blatul cu PSD-ul. Dacă nu-l susțineți pe domnul Meleșcanu și nu vă reprezintă grupul, aveți ocazia să-l excludeți în acest moment din grup, ca să se încheie această discuție. Dacă nu, înseamnă că în continuare, sub masca asta a scandalului, de fapt, continuați să guvernați și să vă împărțiți funcțiile împreună.
Vă mulțumesc. Vă mulțumesc. Dreptul la replică, domnul Tăriceanu.
## **Domnul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu:**
Pentru colegul care a cuvântat înainte, ori nu erați în sală, ori dormeați, conform obiceiului bine cunoscut. Chiar am spus acest lucru, că domnul Meleșcanu nu poate fi candidat la funcția de președinte al Senatului decât cu condiția, atenție, am spus, decât cu condiția să nu fie membru al ALDE.
Prin urmare, dacă domnii de la PSD vor să-l considere candidat independent sau membru al PSD cu drepturi depline, sigur că pot să o facă, dar nu e problema noastră. Da? Ca să fim foarte clari.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
## Vă mulțumesc.
Domnule Preda, pe procedură, vă rog.
## **Domnul Radu Cosmin Preda:**
Pentru că constat o preocupare foarte mare în privința propunerii Grupului PSD, vă spun că lucrurile sunt foarte clare. Noi suntem consecvenți. Grupul PSD l-a propus pe domnul Tăriceanu pentru a fi președintele Senatului. Dacă domnul Tăriceanu nu-și dădea demisia, probabil, astăzi aveam un președinte al Senatului și nu aveam această discuție. Vă mai aduc aminte că am mai avut situații în care președintele Senatului a plecat din funcție – și l-am avut pe domnul Crin Antonescu – și, atunci, tot Grupul PSD l-a propus pe domnul Tăriceanu să ocupe această funcție. Și cu onor votul Senatului s-a și întâmplat.
Lucrurile sunt clare și cred că putem să
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Domnul... Haideți să ne limităm! Domnul senator Fenechiu, pe procedură. Microfonul 2, vă rog.
O să fiu foarte scurt, domnule președinte.
Avem o situație de genul următor: avem doi candidați care, cel puțin formal, fac parte din același grup politic. Regulamentul spune că fiecare formațiune politică poate face o singură propunere. Esența textului și logica textului se referă la o singură propunere din cadrul unui grup parlamentar. Le replic tuturor celor care susțin că domnul Tăriceanu a fost propus de PSD, arătându-le că la momentul respectiv ALDE nu a avut propunere. Suntem în situația în care doi reprezentanți ai ALDE candidează susținuți de două grupuri și încălcăm regulamentul.
Vă mulțumesc.
De acord până la un punct cu ce ați spus, dar nu fiecare formațiune politică, ci fiecare grup parlamentar. Și fiecare grup, până acum, a propus câte un candidat.
Domnul Iani Popa, candidatul ALDE, vă rog.
## Stimați colegi,
Liderul de grup de la PSD ne-a spus că este consecvent. N-a fost suficient de explicit și n-am înțeles în ce este consecvent. Atunci era vorba de o alianță care convenise că va avea un singur candidat la președinția Senatului. Lucrurile astăzi stau cu totul și cu totul diferit. Filozofia acelui text pe care l-a citit colegul Titus Corlățean se referă, așa cum a spus Daniel Fenechiu, la apartenența la un grup politic a unui candidat. Sigur că grupul, prin vocea liderului de grup, face această propunere, dar filozofia textului spune foarte clar: e vorba de un candidat, un singur candidat din partea unui grup parlamentar. Or, noi astăzi suntem în situația în care...
Am înțeles.
...avem doi candidați din același grup parlamentar. Mă întreb: ce s-ar fi întâmplat dacă și colegii de la PNL propuneau pe cineva tot din Grupul ALDE?
## Vă mulțumesc.
Urmează să alegem o comisie de numărare a voturilor pentru întocmirea procesului-verbal.
Rog grupurile parlamentare să prezinte propunerile pentru componența nominală a comisiei. Grupul parlamentar al PSD. Microfonul 1.
Din partea Grupului parlamentar al PSD, senatorul Liviu Mazilu.
Grupul parlamentar al PNL.
Din partea Grupului parlamentar al PNL, Mario Oprea.
Grupul USR.
Grupul USR îl propune pe domnul senator George Dircă.
Mulțumesc. Grupul ALDE.
Domnul senator Viorel Ilie.
Mulțumesc. Grupul UDMR. Microfonul 2.
Grupul UDMR îl propune pe domnul senator Császár Károly.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc frumos.
Vot · approved
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
126 de voturi pentru, o abținere. Aprobat.
Potrivit Regulamentului Senatului, procedura de vot secret pe buletine se desfășoară astfel: se votează „pentru” lăsând neatinse pe buletinul de vot numele și prenumele persoanei dorite; se votează „contra” ștergând/tăind numele și prenumele persoanei propuse.
Buletinele se introduc în urne. Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului prezentat sau care nu poartă ștampila.
Buletinele de vot se vor introduce în urne.
Domnul secretar Vela va da citire numelui și prenumelui senatorilor, în ordine alfabetică, iar domnul chestor... Cine? Dintre chestori cine distribuie buletinele?
Popa Cornel și Tánczos Barna. Da?
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
## **Domnul Tánczos Barna**
**:**
Întâi să verificăm urna.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Suntem la vot, Marcele. Păi procedură. Ce procedură? Suntem la vot deja.
## **Doamna Alina Ștefania Gorghiu:**
Stimați colegi de la PSD și din toate grupurile parlamentare, Eu înțeleg că aveți astăzi prima șansă și vă bateți joc de Parlamentul României susținând un candidat din alt grup, dar aveți decența să ascultați măcar candidații și prezentarea lor în fața dumneavoastră. S-ar putea să vi se pară o ofertă mai credibilă și mult mai articulată decât un traseist politic.
Dați-mi voie să mă prezint! E dreptul meu normal, legal, constituțional, ca senator, să folosesc această platformă să îmi susțin candidatura. Dacă domnului Meleșcanu îi este rușine de ce face astăzi, nu-i problema mea că nu se duce la microfon să își susțină candidatura.
Vă mulțumesc.
Stimați colegi senatori,
Evenimentele recente care au avut loc, ieșirea de la guvernare a ALDE și tot ceea ce a urmat, ne obligă astăzi să alegem un nou președinte al Senatului. Nu trebuie să fim experți în politică, așa cum pretinde PSD de dimineață, la prânz și seara...
Doamna senator...
...dar putem să înțelegem...
...prezentați-vă, vă rog frumos, dacă tot, din condescendență, v-am lăsat...
Domnule Valeca, o să vă rog să aveți decența măcar atât...
Păi nu, dar nu faceți declarații politice!
## **Doamna Alina Ștefania Gorghiu:**
...să-mi dați ocazia să mă prezint de la acest microfon. Senatul României este și al meu, așa cum este și al dumneavoastră, și cei care se uită la noi acum au dreptul să știe care este oferta pentru președintele Senatului.
Vă rog să îmi permiteți!
Vă mulțumesc.
Suntem, stimați colegi, într-o plină criză politică, suntem în plină criză guvernamentală și, din păcate, urmează o criză economică urâtă.
În ultimii doi ani de zile, din pricina liderilor PSD, am avut un proces de legiferare viciat.
Doamna senator, totuși eram în procedură de...
O să vă rog să faceți ordine în sală, ca să pot să mă exprim, și o să vă rog...
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Nu, nu, nu, eram în procedură de vot!
Din condescendență v-am lăsat și nu mă faceți să tai microfonul, ca să
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Dacă mi-ați dat cuvântul, înseamnă că nu eram în procedură de vot și, democratic, domnule Valeca...
Prezentați ceea ce știți dumneavoastră să faceți.
...nu mai impuneți teroarea votului majorității. Ați făcut-o de doi ani jumătate și sunteți unde sunteți.
Nu, nu, nu! Este Regulamentul Senatului.
Dați-ne dreptul la exprimare. Este un drept constituțional fundamental garantat.
Și vă prezentați vorbind de PSD, doamna senator?!
Dacă vă este frică astăzi de cuvântul meu, de ce vă e frică? Aveți votul de partea dumneavoastră.
Dreptul la exprimare nu aveți cum să mi-l luați. Ați luat dreptul la vot, prin domnul Meleșcanu, românilor din diasporă _._ Mie nu aveți de ce să îmi închideți gura astăzi, dați-mi voie să mă exprim! Este legal și constituțional.
Aveți două minute și apoi vă tai microfonul. Vă rog.
Cu cât mă întrerupeți mai tare, credeți-mă, oamenii vă vor sancționa, pentru că PSD nu guvernează ca să închidă gura și să ia dreptul la vot, ci să respecte libera exprimare.
Vă mulțumesc încă o dată și, vă rog, nu îmi mai întrerupeți șirul ideilor.
Există o cale a normalității...
Doamna senator, cu toată condescendența, aveți două minute.
## **Doamna Alina Ștefania Gorghiu:**
Vă rog să îmi permiteți să mă exprim!
Există o cale a normalității, stimați colegi. Avem obligația să facem astăzi o schimbare. Din punctul meu de vedere, propunerea pe care colegii din opoziție o fac astăzi – și le mulțumesc pentru îndrăzneala că opoziția astăzi are un candidat – este una care articulează un proiect pentru Legislativ. Mă știți cu toții, cu bune și cu rele, și știți un lucru: că niciodată nu am refuzat un proiect coerent, un proiect articulat și un proiect bun pentru noi toți.
Vă mai spun ceva: joaca pe marginea prăpastiei politice este acum de două ori mai periculoasă, pentru că va dura puțin până când criza aceasta politică se va transforma într-o criză economică reală și va fi mult mai rău.
Dacă astăzi președintele PSD, premierul României, și-ar fi dorit cu adevărat să ne convingă de buna sa credință și de respect pentru români și pentru votul lor, s-ar fi abținut să vină cu această propunere neinspirată, din surse externe, de la ALDE, pentru că este un gest sfidător. Și mă miră pentru că prima sfidare, în afară de electorat, este la adresa celor din PSD.
Aveți în PSD propuneri civilizate. Aveți în PSD oameni care ar fi putut oricând să ocupe acea poziție. Evident că pentru dumneavoastră primează trocurile și cumpărarea de voturi și nimic altceva. Nu înțeleg – și nu am să înțeleg nici eu, nici colegii mei – de ce vă ocupați cu așa ceva. Cum să pui un șef la Senat care a nenorocit un Guvern prin incapacitatea de a gestiona corect votul din diasporă de două ori, nu o dată?! O dată în 2014, când ați pierdut alegerile, și a doua oară acum, în 2019, la alegerile europarlamentare.
Cum vreți să ajungeți propunând...
Doamna senator, vă mulțumesc frumos...
...în plină campanie electorală...
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
...au trecut cele două minute, vă rog să vă duceți în bancă.
Continuăm procedura de vot.
## **Doamna Alina Ștefania Gorghiu**
**:**
Dați-mi voie să închid.
Vă rog, 30 de secunde, închideți.
## **Doamna Alina Ștefania Gorghiu:**
## Stimați colegi,
Acesta este respectul PSD pentru Senatul României. Dacă vrei să candidezi la funcția a doua în statul român, dacă nu ai vândut voturile românilor din diasporă, ai două minute! Dacă nu ești trădător, ai două minute! Dacă nu te cheamă Meleșcanu și ai un traseu politic compromis, ai două minute!
Eu vă spun așa: am o ofertă politică serioasă. Aceasta arată că există în opoziție resurse de maturitate politică suficiente și rațiunea necesară pentru a trece peste această criză politică care ne paște.
Vă mulțumesc pentru faptul că mi-ați permis să iau cuvântul în Senatul României, lucru care arată că PSD nu s-a schimbat cu absolut nimic. Dar opoziția are un proiect mult mai important, domnule președinte de ședință, și îl știți!
Opoziția are votul la moțiunea de cenzură și veți vedea că proiectul dumneavoastră cu domnul Meleșcanu este de râs.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc.
Ați încălcat regulamentul cu bună-știință și ne amenințați din luna iulie. Așteptăm moțiunea aia să vină odată...
Vă rog să continuăm programul.
Vă rog, citiți, da.
Dar poate vrea domnul Meleșcanu... Nu?!
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Domnule senator, ați exagerat deja. Vă rog frumos!
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Doar am întrebat, nu am exagerat.
Alexandrescu Vlad Tudor – prezent
Bădălău Niculae
Vă rog să luați buletinul de vot, ca să pot striga următorul coleg.
Respect regulamentul, domnule coleg. Credeți-mă că respect regulamentul.
Domnule Bădălău, vă rog să ridicați buletinul de vot, ca să pot striga următorul coleg.
Breaz Valer Daniel Deneș Ioan – prezent Fifor Mihai Viorel Leș Gabriel Beniamin Oprea Ștefan Radu – prezent Matei Constantin Bogdan – prezent Teodorovici Eugen Orlando – prezent Andronescu Ecaterina Antal István Loránt – prezent Arcan Emilia Arcaș Viorel
## **Domnul Viorel Arcaș**
**:**
Prezent.
Prezent.
Vă rog să ridicați buletinul de vot. Avram Nicolae – prezent Baciu Gheorghe – prezent Badea Viorel Riceard – prezent Bădulescu Dorin Valeriu – prezent Bodog Florian Dorel – prezent Botnariu Emanuel Gabriel – prezent Brăiloiu Tit Liviu – prezent Bulacu Romulus – prezent Butunoi Ionel Daniel – prezent Cadariu Constantin Daniel – prezent Caracota Iancu – prezent Cazan Mircea Vasile – prezent Cazanciuc Robert Marius – prezent Cârciumaru Florin – prezent Chirteș Ioan Cristian – prezent Chisăliță Ioan Narcis – prezent
8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA a II-a, Nr. 98/18.IX.2019
Chițac Vergil – prezent. Și la mulți ani domnului senator de ziua sa.
Cîțu Florin Vasile – prezent Coliban Allen – prezent Corlățean Titus – prezent Costoiu Mihnea Cosmin
Din sală
#34356E prezent!
Să ridice buletinul. Covaciu Severica Rodica Craioveanu Elena Lavinia – prezentă Crețu Gabriela – prezentă Cristina Ioan – prezent Császár Károly Zsolt – prezent Cseke Attila Zoltan – prezent Dan Carmen Daniela – prezentă Dănăilă Leon – prezent Derzsi Ákos – prezent Diaconescu Renică – prezent Diaconu Adrian Nicolae – prezent Dima Carmen – prezentă Dinică Silvia Monica – prezentă Dinu Nicoleta Ramona – absentă Dircă George Edward – prezent Dogariu Eugen – prezent Dumitrescu Cristian Sorin – prezent Dumitrescu Iulian – prezent Dunca Marius Alexandru – prezent, domnul chestor Fălcoi Nicu – prezent Federovici Doina Elena – prezentă Fejér László Ődőn – prezent Fenechiu Cătălin Daniel – prezent Filipescu Răducu George – prezent Ganea Ion – prezent Ghica Cristian – prezent Gioancă Eugen – prezent Gorghiu Alina Ștefania – prezentă Goțiu Remus Mihai – prezent Hadârcă Ion – prezent Hărău Eleonora Carmen – prezentă Ilea Vasile – prezent Ilie Viorel – prezent Iliescu Cătălin Lucian – prezent Ionașcu Gabi – prezent Iordache Virginel – prezent Iriza Scarlat – prezent László Attila – prezent Lungu Dan – prezent Lungu Vasile Cristian – prezent Lupu Victorel – prezent Manoliu Dan – prezent Marciu Ovidiu Cristian Dan – prezent Marin Gheorghe – prezent Marin Nicolae
Din sală
#35688Prezent!
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
Păi ați primit fără să vă strig?
**Domnul Cornel Cristian Resmeriță**
**:**
Am primit chiar când ați strigat dumneavoastră. Exact în momentul ăla.
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Romașcanu Lucian – prezent Rotaru Ion – prezent Ruse Mihai – prezent Salan Viorel – prezent Savin Emanoil – prezent
**Domnul Emanoil Savin**
**:** Prezent.
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
De unde ai luat buletinul?
**Domnul Emanoil Savin**
**:** De acolo...
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Prezent.
Rog chestorii să nu mai dea buletine până nu se aude „prezent” la apelul..., conform regulamentului.
Sbîrnea Liliana – prezentă Scântei Laura Iuliana Sibinescu Ionuț – prezent Silistru Doina – prezentă Simionca Ioan – prezent Smarandache Miron Alexandru – prezent Soporan Aurel Horea – prezent Stan Ioan – prezent Stănescu Paul – prezent
Vă rog să luați buletinul, domnule Stănescu. Dacă doriți, evident!
Stângă George Cătălin – prezent Stocheci Cristina Mariana – prezentă Șoptică Costel – prezent Talpoș Ioan Iustin – prezent Tánczos Barna – prezent Toma Cătălin Dumitru – prezent Toma Vasilică Prezent, Toma Vasilică? Da. Trufin Lucian – prezent Turos Lóránd – prezent Țapu-Nazare Eugen – prezent Țuțuianu Adrian – prezent Valeca Șerban Constantin – prezent Vela Ion Marcel – prezent Vulpescu Ioan – prezent Wiener Adrian – prezent Zamfir Daniel Cătălin – prezent
Strigați-i pe cei absenți încă o dată, dacă cumva... Vă rog.
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Al doilea apel, conform regulamentului, pentru cei absenți: Dinu Nicoleta Ramona – absentă Pop Liviu Marian – absent
A votat domnul secretar. A votat. Atât, da?
Da, atât. Mulțumesc.
Vă mulțumesc.
Luăm o pauză pentru numărarea voturilor. Invit comisia de numărare a voturilor în sala „Constantin Stere”, pentru a-și exercita atribuțiile.
## PAUZĂ
* * * DUPĂ PAUZĂ
## Gata?
Dau cuvântul domnului senator Dircă George, să prezinte procesul-verbal cu privire la rezultatul votului.
Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi,
Vă prezint procesul-verbal referitor la rezultatul votului privind alegerea președintelui Senatului.
Procedându-se la numărarea voturilor din primul tur de scrutin cu privire la alegerea președintelui Senatului, membrii comisiei de numărare au constatat:
Din totalul de 136 de senatori au fost prezenți 134 de senatori, dintre care au fost patru abțineri, un vot nul. Și acum vă prezint rezultatele.
Teodor Viorel Meleșcanu, candidatul propus de Grupul parlamentar al PSD, a adunat 67 de voturi.
Alina Ștefania Gorghiu, candidatul Grupului parlamentar... național liberal, a adunat 49 de voturi.
Ion Popa, candidatul Grupului ALDE, a adunat 13 voturi.
Ca urmare a faptului că nu s-a întrunit la primul tur de scrutin votul majorității senatorilor prezenți, nu este declarat ales ca președinte al Senatului niciunul dintre candidați.
În continuare, conform dispozițiilor art. 23 alin. (2), va trebui să organizăm un al doilea tur de scrutin. Vă mulțumesc.
Mulțumesc. Domnul...
Vă rog, domnule președinte.
Candidații care vor participa în cel de al doilea tur de scrutin pentru alegerea președintelui Senatului sunt, în ordinea propunerii, domnul Teodor Viorel Meleșcanu și doamna Alina Ștefania Gorghiu. Vă mulțumesc.
Mulțumesc și eu. Domnule senator Popa, vă rog, pe procedură.
## **Domnul Ion Popa:**
Domnule președinte de ședință, Stimați colegi,
În primul rând, vreau să le mulțumesc colegilor care mi-au acordat votul astăzi și să remarc faptul că din Grupul ALDE, care numără astăzi 14 senatori, 13 senatori mi-au acordat votul. Asta arată că Grupul ALDE este un grup unit și toți colegii au respectat hotărârile pe care le-a luat partidul.
De asemenea, vreau să vă informez că Grupul ALDE – și pe această cale îi rog pe cei care m-au votat –, Grupul ALDE îl susține în turul 2 pe candidatul Partidului Național Liberal, doamna Alina Gorghiu.
Mulțumesc.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
## Bine.
În aceste condiții, în conformitate cu prevederile regulamentare, se organizează un al doilea tur de scrutin, la care participă primii doi candidați, care au obținut cel mai mare număr de voturi.
Este declarat ales președinte al Senatului candidatul care a obținut votul majorității senatorilor prezenți, minimum 35 de voturi.
Deci e vorba de domnul Teodor Meleșcanu și de doamna Alina Gorghiu.
Rog să se completeze buletinele de vot.
S-au completat? Trecem la distribuirea buletinelor de vot pe bază de apel nominal.
Domnul secretar Ganea va da citire numelui și prenumelui senatorilor în ordine alfabetică, iar domnul chestor va distribui buletinele de vot _. (Discuții.)_
Procedura de vot. Vă rog. Pauză de consultări?
Două minute, vă rog frumos, pentru că e șase fără douăzeci și cinci. Două minute.
Vă rog.
## PAUZĂ
* * DUPĂ PAUZĂ
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Bun.
Cele două minute au...
L-am anunțat pe domnul secretar. Vă rog frumos să...
Trecem la apelul nominal. Vă rog, domnule secretar Ganea, să dați citire numelor.
Fac precizarea: comisia de numărare a voturilor rămâne aceeași.
Vă rog.
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Alexandrescu Vlad Tudor – prezent Andronescu Ecaterina – prezentă Antal István Loránt – prezent Arcan Emilia – prezentă Arcaș Viorel – prezent Avram Nicolae – prezent Baciu Gheorghe – prezent Badea Viorel Riceard – prezent Bădălău Niculae – prezent Bădulescu Dorin Valeriu – prezent Bodog Florian Dorel – prezent Botnariu Emanuel Gabriel – prezent Brăiloiu Tit Liviu – prezent Breaz Valer Daniel – prezent Bulacu Romulus – prezent Butunoi Ionel Daniel – prezent Cadariu Constantin Daniel – prezent Caracota Iancu – prezent Cazan Mircea Vasile – prezent Cazanciuc Robert Marius – prezent Cârciumaru Florin – prezent Chirteș Ioan Cristian – prezent Chisăliță Ioan Narcis – prezent Chițac Vergil – prezent Cîțu Florin Vasile – prezent Coliban Allen – prezent Corlățean Titus – prezent Costoiu Mihnea Cosmin – prezent Covaciu Severica Rodica – prezentă Craioveanu Elena Lavinia – prezentă Crețu Gabriela – prezentă Cristina Ioan – prezent Császár Károly Zsolt – prezent Cseke Attila Zoltan – prezent Dan Carmen Daniela – prezentă Dănăilă Leon – prezent Deneș Ioan – prezent Derzsi Ákos – prezent Diaconescu Renică – prezent Diaconu Adrian Nicolae – prezent Dima Carmen – prezentă Dinică Silvia Monica – prezentă Dinu Nicoleta Ramona – absentă Dircă George Edward – prezent Dogariu Eugen – prezent Dumitrescu Cristian Sorin – prezent Dumitrescu Iulian – prezent Dunca Marius Alexandru – prezent Fălcoi Nicu – prezent Federovici Doina Elena – prezentă Fejér László Ődőn – prezent Fenechiu Cătălin Daniel – prezent Fifor Mihai Viorel – prezent Filipescu Răducu George – prezent Ganea Ion – prezent Ghica Cristian – prezent Gioancă Eugen – prezent Gorghiu Alina Ștefania – prezentă Goțiu Remus Mihai – prezent Hadârcă Ion – prezent Hărău Eleonora Carmen – prezentă Ilea Vasile – prezent
Ilie Viorel – prezent Iliescu Cătălin Lucian Prezent. Scuze! Ionașcu Gabi – prezent Iordache Virginel – prezent Iriza Scarlat – prezent László Attila – prezent Leș Gabriel Beniamin – prezent Lungu Dan – prezent Lungu Vasile Cristian – prezent Lupu Victorel – prezent Manoliu Dan – prezent Marciu Ovidiu Cristian Dan – prezent Marin Gheorghe – prezent Marin Nicolae – prezent Marussi George Nicolae – prezent Matei Constantin Bogdan – prezent Mazilu Liviu Lucian – prezent Meleșcanu Teodor Viorel – prezent Mihail Radu Mihai – prezent Mihu Ștefan – prezent Mirea Siminica – prezentă Moga Nicolae – prezent Nicoară Marius Petre – prezent Nicolae Șerban – prezent Unde e? E aci? Niță Ilie – prezent Novák Csaba Zoltán – prezent Oprea Mario Ovidiu – prezent Oprea Ștefan Radu – prezent Orțan Ovidiu Florin – prezent Pavel Marian – prezent Pațurcă Roxana Natalia – prezentă Pauliuc Nicoleta – prezentă Pănescu Doru Adrian – prezent Pereș Alexandru – prezent Pîrvulescu Eugen – prezent Pop Gheorghe – prezent Pop Liviu Marian – absent Popa Cornel – prezent Popa Ion – prezent Popescu-Tăriceanu Călin Constantin Anton – prezent Preda Radu Cosmin – prezent Presadă Florina Raluca – prezentă Resmeriță Cornel Cristian – prezent Romașcanu Lucian – prezent Rotaru Ion – prezent Ruse Mihai – prezent Salan Viorel – prezent Savin Emanoil – prezent Sbîrnea Liliana – prezentă Scântei Laura Iuliana – prezentă Sibinescu Ionuț – prezent Silistru Doina – prezentă Simionca Ioan – prezent Smarandache Miron Alexandru – prezent Soporan Aurel Horea – prezent Stan Ioan – prezent Stănescu Paul – prezent Stângă George Cătălin – prezent Stocheci Cristina Mariana – prezentă Șoptică Costel – prezent Talpoș Ioan Iustin – prezent Tánczos Barna – prezent Teodorovici Eugen Orlando – prezent Toma Cătălin Dumitru – prezent Toma Vasilică – prezent Trufin Lucian – prezent Turos Lóránd – prezent Țapu-Nazare Eugen – prezent Ia de aici.
Țuțuianu Adrian...
Te rog, să citești, că vin eu... Citește în continuare, cât dau votul.
Valeca Șerban Constantin – prezent Vela Ion Marcel – prezent Vulpescu Ioan – prezent Wiener Adrian – prezent Zamfir Daniel Cătălin – prezent Au finalizat toți senatorii.
Mai citește o dată.
## **Domnul Ion Marcel Vela:**
Nu, absenții, care poate au venit. Al doilea apel. Poate au venit absenții.
Domnul Vela, haideți, că sunteți mereu întârziat. Votați și dumneavoastră, domnule senator.
Luăm o pauză pentru numărarea voturilor. Invit comisia de numărare a voturilor în sala „Constantin Stere”, pentru a-și exercita atribuțiile.
## PAUZĂ
## DUPĂ PAUZĂ
Ca să câștigăm timp, până vin rezultatele, vă citesc lista legilor pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale.
Din sală
#47281Microfonul!
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Deci până vin rezultatele vă citesc lista legilor pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții.
1. Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență...
Da, domnule Bodog. Haideți! Camera a anunțat-o.
Mulțumesc, domnule președinte de ședință.
Am să vă rog să supuneți aprobării prelungirea programului.
Mulțumesc.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Prelungirea programului până la anunțarea rezultatului comisiei, da?
Cine este pentru?
Vot · Amânat
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru
· other
1 discurs
<chair narration>
#484822. Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență;
· Informare
1 discurs
<chair narration>
#486353. Legea pentru completarea art. 234 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății;
· other · adoptat
25 de discursuri
## **Domnul George Edward Dircă:**
Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi,
Vă prezint procesul-verbal referitor la rezultatul votului privind alegerea președintelui Senatului.
Comisia de numărare a procedat la numărarea voturilor exprimate în cel de-al doilea tur de scrutin cu privire la alegerea președintelui Senatului.
S-au constatat următoarele:
Din totalul de senatori de 136 și-au exprimat votul 134 de senatori, dintre care două voturi au fost nule.
Domnul Teodor Viorel Meleșcanu, candidatul propus de Grupul parlamentar al PSD, a obținut 73 de voturi.
Alina Ștefania Gorghiu, candidatul Partidului Național Liberal, a obținut 59 de voturi.
Ca urmare a faptului că a întrunit la al doilea tur de scrutin votul majorității senatorilor prezenți, este ales ca președinte al Senatului, în conformitate cu prevederile art. 23 din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, domnul senator Teodor Viorel Meleșcanu.
Felicitări!
Vă mulțumesc. Felicitări, domnule președinte!
Dați-mi voie, până închei ședința, ca doamna senator Gorghiu să ia cuvântul.
Stimați colegi senatori,
Dați-mi voie să le mulțumesc tuturor celor din opoziție care astăzi au susținut un alt fel de candidatură decât cea a domnului Meleșcanu. Este o primă bătălie pe care, din punctul meu de vedere, a pierdut-o PSD-ul. Ați pierdut locul de șef al Senatului în favoarea unui om dintr-un alt grup parlamentar, dar este un compromis pe care tot dumneavoastră îl veți deconta.
Astăzi, în schimb, bătălia câștigată de opoziție este certă. Am reușit să demarăm un proiect comun. Mă bucur că în Senat avem, putem să spunem ferm că partidele de opoziție astăzi au dat dovadă de coerență, de coeziune și au făcut un prim pas pentru succesul moțiunii de cenzură.
Vă mulțumesc tuturor.
Domnule senator Iani Popa, vă mulțumesc, că n-am avut ocazia, de la microfon pentru susținere.
Le mulțumesc colegilor de la UDMR, PMP, USR, independenți și celor care au avut astăzi încredere că putem să așteptăm altceva de la Senatul României.
Vă promit că nu se scrie finalul astăzi.
E în regulă. Mulțumim frumos. Dacă 59 este mai mare decât 73, aveți dreptate. Domnul senator Tăriceanu, pe procedură. Vă rog.
Stimați colegi,
Am aflat rezultatul votului și constatăm, cei din Grupul ALDE, că această alegere s-a făcut cu încălcarea prevederilor regulamentului.
Drept care vă aduc la cunoștință că acest lucru nu va rămâne fără urmări, vom face sesizare la Curtea Constituțională. Și îi invit pe cei care sunt de acord cu acest punct de vedere să-și depună semnăturile pe sesizarea Curții, pe care o vom pregăti imediat.
În al doilea rând, vreau să vă aduc la cunoștință, domnule președinte și stimați colegi, prevederile art. 25 alin. (1), care spun foarte clar că propunerea de repartizare a celorlalte funcții din Biroul permanent se stabilește după alegerea președintelui, respectând configurația politică a Senatului rezultată din alegeri, prin negocieri între reprezentanții grupurilor parlamentare. Și, ca atare, vă invit ca mâine să procedăm la acest lucru, deci negocierile între reprezentanții grupurilor, în așa fel încât să putem face la următorul punct de pe ordinea de zi votul pentru componența și structura Biroului permanent.
Vă mulțumesc.
Vă mulțumesc și eu.
Dați-mi voie să citesc hotărârea pentru alegerea președintelui Senatului. În temeiul dispozițiilor art. 64 alin. (2) din Constituția României, republicată, precum și ale art. 23 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, republicat, cu modificările ulterioare, Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Domnul senator Teodor Viorel Meleșcanu se alege în funcția de președinte al Senatului.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 septembrie 2019, cu nr. 36. Semnează pentru președintele Senatului subsemnatul.
Vă mulțumesc.
Domnul președinte Meleșcanu. Vă rog. Aveți cuvântul.
## **Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:**
Doamnelor, domnișoarelor și domnilor, Domnule președinte de ședință, Stimați colegi,
Doresc, în primul rând, să mulțumesc tuturor celor care m-au votat și vreau să dau asigurări, pentru cei care nu m-au votat sau chiar m-au atacat, că voi fi un președinte echilibrat. Vârsta, experiența și integritatea mea le pun în slujba
Parlamentului, obiectivul meu fiind recăpătarea respectului și încrederii cetățenilor în această instituție.
În diferitele funcții pe care le-am avut în decursul timpului – și care nu au fost puține – am avut privilegiul să lucrez cu tot spectrul politic românesc în ultimii 30 de ani. Este o experiență pe care o pun necondiționat la dispoziția poporului român. De altfel, în toată activitatea mea politică am servit țara mea, poporul meu și niciodată interesele politicienilor momentului. Înainte de a fi membru de partid sunt român.
Sunt membru al Grupului ALDE și voi depune toate eforturile pentru a asigura continuitatea eficientă a actului de guvernare, conform mandatului dat de alegători în programul PSD–ALDE din 2016. Este datoria noastră să asigurăm cadrul legislativ necesar continuării guvernării de o manieră constituțională, legală și eficientă, în interesul cetățeanului.
Am ferma convingere că în politică votul cetățeanului trebuie să fie determinant, și nu jocurile de culise în interesul câtorva.
Dragi colegi,
V-am mai spus-o și repet că orice politician responsabil trebuie să aibă deviza: să facem cât mai mult câtor mai mulți. La începutul discursului v-am promis echilibrul meu, iar acum, în încheiere, vă cer tot sprijinul pentru a face din Parlamentul României o instituție de elită în sistemul democratic românesc.
Vă mulțumesc.
## **Domnul Șerban Constantin Valeca:**
Vă mulțumesc și eu. Și felicitări! Și declar ședința închisă. Vă mulțumesc.
PAUZĂ
Bună seara, stimați colegi!
Conform programului aprobat, începem sesiunea de întrebări, interpelări și răspunsuri de astăzi, 10 septembrie 2019, conducerea fiind asigurată de subsemnatul, Titus Corlățean, vicepreședinte al Senatului, asistat de domnii senatori Ion Ganea și Marcel Vela, amândoi secretari ai Senatului.
Îl invit la microfon, pentru a începe această sesiune, pe domnul senator Pănescu Doru Adrian, Grupul senatorial al PSD, pentru a prezenta întrebarea sau interpelarea pe care le are de prezentat.
Vă rog.
Mulțumesc, domnule președinte. Stimate colege, Stimați colegi,
Întrebarea mea este adresată domnului Valer Daniel Breaz, ministrul educației naționale.
Obiectul întrebării: „Situația căminelor noi ce vor fi construite în Iași”.
Domnule ministru,
Unul dintre primele proiecte propuse în spațiul public în anul 2016 pentru a îmbunătăți infrastructura educațională a instituțiilor de învățământ superior a fost construirea a 30 de cămine noi, prin Compania Națională de Investiții, pentru acele universități care puteau dovedi că au nevoie de spații noi de cazare. Situația la nivelul țării, din punctul acesta de vedere, este bivalentă: pe de o parte, există universități care au spații de cazare, dar ele provin, în cele mai multe cazuri, din anii ’70 și au nevoie urgentă de lucrări de reabilitare, renovare și de modernizare pentru a îndeplini satisfăcător nevoile de cazare pe tot parcursul anului pentru actualii și viitorii studenți, în timp ce, pe de altă parte, sunt universități ce se confruntă cu o lipsă a spațiilor de cazare.
În concluzie, mai ales în contextul în care chiriile din marile centre universitare au ajuns la niveluri ridicate, necesitatea de a avea noi cămine dotate adecvat este una cvasigenerală.
În proiectul lansat, patru universități din Iași au primit undă verde pentru construirea căminelor: Universitatea „Al.I. Cuza”, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”, Universitatea de Arte „George Enescu” și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”.
În luna decembrie a anului trecut am mai realizat o solicitare pentru a obține informații cu privire la stadiul construirii acestor cămine, despre care s-a spus, în prima fază, că vor fi gata în ultima parte a anului 2019, dar au apărut unele întârzieri. La momentul respectiv, doamna Ecaterina Andronescu, ministrul de resort, a precizat că pentru 15 cămine, la nivel național, a fost finalizată licitația pentru proiectare, două aveau documentația completă și depusă la serviciul de achiziții, două aveau documentația finală în analiză, iar în alte 11 cazuri existau unele probleme fie de natură juridică, fie legate de eliberarea planului urbanistic zonal.
Sigur, vă rog.
Mulțumesc.
A doua întrebare este adresată atât domnului ministru Toni Greblă, secretarul general al Guvernului, cât și domnului secretar de stat Vasile Felix Cozma, președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
Obiectul întrebării: „Posibilități de a îmbunătăți concursurile pentru ocuparea de funcții în instituțiile de stat”.
În preambulul întrebării am scos în evidență câteva aspecte care sunt discutabile în legătură cu modul de organizare a concursurilor pentru ocuparea de funcții în instituțiile de stat, felul în care ar putea fi îmbunătățite și, în consecință, am adresat următoarele întrebări:
1. De ce este obligatoriu criteriul unei experiențe de o anumită durată pe posturi care nu ar fi neapărat din sfera masei critice în aparatul administrativ public, ci mai degrabă posturi obișnuite?
2. Ce tip de măsuri aveți în vedere pentru flexibilizarea și transparentizarea sistemului de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din instituțiile publice?
3. Cum ar putea fi updatată bibliografia recomandată
pentru concursurile de ocupare a funcțiilor în sistemul public? Din nou am solicitat răspuns în scris.
Sunt Doru Adrian Pănescu, senator al Grupului parlamentar al PSD, Circumscripția electorală nr. 24 Iași. Vă mulțumesc.
Mulțumesc și eu, domnule senator.
Continuăm. Nu văd pe nimeni din cei opt senatori PNL care s-au înscris prezenți în sală, așa că îl voi invita, din cadrul următorului grup senatorial, USR, pe domnul senator Dan Lungu.
Vă rog.
Dan Lungu
#60596Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Bună seara tuturor!
În această seară vin cu o interpelare adresată domnului Valer Daniel Breaz, ministrul culturii și identității naționale.
Obiectul interpelării: „Dinamica numărului de angajați ai instituțiilor subordonate Ministerului Culturii și Identității Naționale de la 1 iunie 2019 până în prezent”.
Stimate domnule ministru,
Cu numai trei zile înainte de finalul lunii iunie, reprezentanții Ministerului Culturii și Identității Naționale au trimis un e-mail succint tuturor instituțiilor de cultură aflate în subordine prin intermediul căruia i-au anunțat pe managerii acestora că pentru ultimele două trimestre ale anului bugetul lor va fi redus la „un procent de aproximativ 30% din suma cerută sau la care aveți dreptul, după caz”. Această reducere bugetară uriașă a fost urmarea unei limitări lunare a fondurilor, impusă însă de Ministerul Finanțelor Publice, și a vizat strict bugetul destinat categoriei menite să acopere „bunurile și serviciile”.
Ulterior, directorii muzeelor aflate în subordinea ministerului și reprezentanții Academiei Române au susținut public că o astfel de măsură echivalează cu insuficiența fondurilor pentru plata tuturor angajaților instituțiilor pe care le conduc. Astfel că, pentru o clarificare a situației și păstrarea unei transparențe necesare, vă rog să ne răspundeți următoarei întrebări:
– Cu cât a scăzut, defalcat pe județe și domenii de activitate, numărul angajaților instituțiilor culturale aflate în subordinea Ministerului Culturii și Identității Naționale de la 1 iunie 2019 și până în prezent?
Vă mulțumesc. Solicit răspuns în scris.
Senator USR de Iași, Dan Lungu.
Mulțumesc, domnule senator.
Aș vrea să-l invit acum pe domnul senator Lupu Victorel, Grupul PSD. Se pregătește domnul senator Lungu Vasile Cristian, senator fără apartenență.
Vă rog, domnule senator.
Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, bună seara!
Doresc să adresez o interpelare domnului Petre Daea, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale.
Obiectul interpelării: „Ordonanța nr. 24/2016 privind organizarea și desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman”. ## Domnule ministru,
Potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanța nr. 24/2016, la nivelul județelor, consiliile județene organizează și sunt responsabile pentru desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor de origine animală provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale, având obligația de a asigura contractual, în condițiile legii, realizarea acestei activități de neutralizare cu o unitate de ecarisare autorizată.
De asemenea, în Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 551/2018, la art. 13 se precizează că ajutorul de stat acordat este de până la 100% din costul activității de transport al animalelor moarte, cuprinzând preluarea, încărcarea în mijlocul de transport și descărcarea, și 75% din costul activității de distrugere a animalelor moarte, iar valoarea maximă a acestuia este de 900 de lei pe tonă.
În situația în care se acordă 75% din costul activității de distrugere, diferența de 25 este suportată direct de crescătorii individuali de animale și se achită prestatorului de servicii care are contract cu consiliul județean.
În aceste condiții, s-ar impune fixarea unui tarif pentru transport (inclusiv încărcare/descărcare), pentru că, altfel, ne confruntăm cu următoarea necunoscută: prețul pentru transport care trebuie scăzut din valoarea maximă a ajutorului de stat în vederea cuantificării procentului de 25 ce trebuie achitat de crescătorul individual de animale.
Vă rog să precizați dacă s-a luat în calcul acest lucru și care este modul de rezolvare a acestei situații.
Solicit răspuns în scris.
Victorel Lupu, senator PSD, Circumscripția electorală nr. 24 Iași.
Domnule președinte,
Dacă sunteți de acord, aș adresa și o întrebare în legătură cam cu același subiect, dar privind un alt aspect.
Domnule senator, sunt de acord, mai ales că e dreptul regulamentar și e înscris în tabel, așa că vă rog.
Mulțumesc.
Întrebare adresată domnului Eugen Teodorovici, ministrul finanțelor publice.
Obiectul întrebării: „Cine achită TVA-ul (taxa pe valoarea adăugată) pentru serviciul de neutralizare a deșeurilor de origine animală provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale?”.
Stimate domnule ministru,
Potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanța nr. 24/2016, la nivelul județelor, consiliile județene organizează și sunt responsabile pentru desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor de origine animală provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale, având obligația de a asigura contractual, în condițiile legii, realizarea acestei activități.
Potrivit art. 5 din Hotărârea nr. 551/2018, valoarea maximă a ajutorului de stat prevăzută la art. 13 și la art. 14 nu include taxa pe valoarea adăugată, aceasta fiind neeligibilă în cadrul prezentei.
În aceste condiții, cine achită TVA pentru acest serviciu? Este obligația bugetului de stat sau a autorității județene? Solicit răspuns în scris.
Victorel Lupu, senator PSD, Circumscripția electorală nr. 24 Iași.
Mulțumesc, domnule senator.
Continuăm. Îl invit pe domnul senator Lungu Vasile Cristian, senator fără apartenență la grupurile parlamentare, să își prezinte, conform evidenței, întrebarea și interpelarea. Vă rog.
Mulțumesc, domnule președinte.
Stimați colegi,
Obiectul interpelării mele este „Clarificarea situației privind condiționarea înscrierii copiilor în anul școlar 2019–2020 de prezentarea dovezii efectuării schemei de vaccinare” și se adresează doamnei Sorina Pintea, ministrul sănătății.
Stimată doamnă ministru,
În luna august a acestui an au fost trimise circulare către toate inspectoratele școlare județene din țară de către ministerul dumneavoastră prin care se condiționează accesul elevilor în unitățile de învățământ începând cu noul an școlar. Această condiționare e legată direct de prezentarea dovezii efectuării așa-numitelor „vaccinuri obligatorii”. Mai precis, această circulară invocă Ordinul ministrului sănătății nr. 1.955 din 1995, art. 2, care spune următoarele: „În unitățile de învățământ (...), publice sau private, se vor primi numai copii și tineri care prezintă documente medicale care atestă (...) efectuarea imunizărilor profilactice obligatorii.”
Dar acest ordin, stimată doamnă ministru, nu reglementează niciun fel de lege, cum ar fi normal, pentru că nu există o lege a vaccinării obligatorii în România. Mai mult de atât, Legea fundamentală a țării, Constituția României, art. 32, prevede că dreptul fundamental la învățătură este asigurat. De asemenea, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, art. 14 alin. (1), asigură dreptul la educație pentru orice persoană.
De la bun început, circulara trimisă de către Ministerul Sănătății încalcă două legi extrem de importante în România, ca stat suveran, în primul rând, dar și ca stat european. Această circulară încalcă libertatea elevilor de a beneficia de educație și condiționează dreptul la această educație de acceptarea de către elevi a unui tratament medical care poate să le fie folositor sau poate să le fie dăunător stării lor de sănătate sau chiar mortal.
De asemenea, circulara dumneavoastră mai invocă Ordinul nr. 1.147 din 2011 al Ministerului Sănătății, care, prin art. 5, cere prezentarea carnetului de vaccinuri la înscrierea în colectivitate. Pe lângă faptul că vaccinarea în România nu este obligatorie, acest ordin, prin art. 8, obligă la următoarele:
Mulțumesc, domnule senator.
Constat că acestea au fost solicitările senatorilor prezenți efectiv în sală pentru sesiunea de interpelări și, respectiv, întrebări, astfel încât dați-mi voie, înainte de a încheia ședința, să procedez la două lucruri.
În primul rând, vreau să dau citire listei senatorilor care au depus întrebări și interpelări în scris. Dacă mai există vreun senator care dorește să adreseze o interpelare și o întrebare, să-mi semnaleze acum.
Da, iată că Grupul PNL și-a făcut apariția. Mai bine mai târziu decât niciodată.
Vă rog, domnule senator Marcel Ion Vela, să prezentați întrebarea sau interpelarea pe care le aveți pentru această seară.
Vă rog.
Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.
Cu bunăvoința dumneavoastră, am o interpelare și o întrebare scurtă.
Interpelarea este adresată Guvernului României, doamnei prim-ministru Viorica Vasilica Dăncilă.
Obiectul interpelării este o: „Revenire la interpelarea cu nr. 2.677 din 6 mai 2019 privind «Înființarea Secretariatului de stat pentru recunoașterea meritelor, îngrijirea și susținerea personalului din structurile de apărare, ordine publică și securitate națională care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice la acțiuni militare și misiuni specifice din teatrele de operații din afara țării, precum și de pe teritoriul național»”.
Doamnă prim-ministru,
În data de 6 mai anul curent v-am adresat o interpelare cu nr. 2.677/a prin care v-am solicitat să îmi comunicați dacă Guvernul pe care-l conduceți va înființa Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor, îngrijirea și susținerea personalului din structurile de apărare, ordine publică și securitate națională care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice la acțiuni militare și misiuni specifice din teatrele de operații din afara țării, precum și de pe teritoriul național.
Am arătat la vremea respectivă că, pentru o mai bună gestionare a intereselor și a problemelor cu care se confruntă personalul rănit la acțiuni militare sau acțiuni specifice, se impune înființarea unui secretariat de stat, iar, în conformitate cu Decizia Curții Constituționale nr. 16/2007, acesta este atributul exclusiv al Guvernului României.
Deși Regulamentul Senatului instituie, la art. 175 alin. (3), obligativitatea Guvernului de a răspunde la interpelări în cel mult două săptămâni, iată că au trecut deja patru luni de zile,
iar dumneavoastră nu mi-ați răspuns la interpelarea ce face obiectul prezentei reveniri.
Doamnă prim-ministru,
Înțeleg adversitatea dumneavoastră față de parlamentarii din partidele de opoziție, dar de ce aveți aceeași atitudine și față de eroii patriei noastre care își pun inimile îmbrăcate în steagul tricolor – roșu, galben și albastru – scut pentru apărarea țării și a respectării angajamentelor României ca stat membru NATO, prin participarea la acțiuni militare sau misiuni specifice pe teritoriul altor state. Chiar nu vreți să înțelegeți și să acceptați că obiectul interpelării mele excedează intereselor politice de grup și în cauză este vorba, de fapt, despre interesul național?
## **Domnul Titus Corlățean:**
Mulțumesc, domnule senator..., domnului senator Ion Marcel Vela.
Consider că Domnia Sa m-a asistat pe toată perioada ședinței Senatului, în calitatea sa de secretar al Senatului, așa cum era programarea aprobată în Biroul permanent al Senatului.
Acum reiau cele două lucruri pe care doream să le menționez la finalul acestei sesiuni.
Mai întâi, dau citire listei senatorilor care au depus întrebări și interpelări în scris:
– din partea Grupului senatorial al PSD, la capitolul întrebări, domnii senatori: Iriza Scarlat, Ganea Ion, Toma Vasile și doamna senator Arcan Emilia;
– din partea Grupului senatorial al PNL, senatorii: Popa Cornel, Bulacu Romulus, Stângă George Cătălin, Hărău Eleonora Carmen, Cazan Mircea Vasile, Caracota Iancu, Pauliuc Nicoleta;
– din partea Grupului senatorial al USR, senatorii: Coliban Allen, Mihail Radu Mihai, Wiener Adrian, Fălcoi Nicu, Goțiu Remus Mihai și Dinică Silvia Monica;
– din partea senatorilor fără apartenență la grupurile parlamentare, senatorul Botnariu Gabriel Emanuel. Și, respectiv, la capitolul interpelări:
– din partea Grupului senatorial al PSD, senatorii: Smarandache Miron Alexandru, Crețu Gabriela, Toma Vasilică, Silistru Doina, Arcan Emilia;
– din partea Grupului senatorial al PNL, senatorii: Popa Cornel, Caracota Iancu, Stângă George Cătălin, Cazan Mircea, Pauliuc Nicoleta, Hărău Eleonora Carmen;
– din partea Grupului senatorial al USR, senatorii: Coliban Allen, Wiener Adrian, Dircă George Edward, Dinică Silvia Monica, Goțiu Remus Mihai și Dinu Nicoleta Ramona;
– din partea Grupului senatorial al ALDE, senatorul Nicoară Marius Petre;
– și, respectiv, senatorii fără apartenentă la grupurile parlamentare, senatorii: Gheorghe Baciu, Botnariu Emanuel Gabriel și Covaciu Severica Rodica.
Acestea fiind spuse, un ultim comentariu: ca președinte de ședință, am ascultat cu atenție toate interpelările și întrebările formulate de distinșii senatori. Cred – și ăsta e un comentariu de formă și de fond – că se impune reluarea unei practici anterioare, din mandatul anterior al Senatului României, atunci când Biroul permanent a aprobat și a transmis pentru a acorda asistența necesară distinșilor senatori cu privire la anumite linii directoare și elemente care sunt utile pentru a sprijini senatorii în redactarea corectă a structurii întrebărilor și interpelărilor. Pentru că trebuie să constat că se face, nu o dată, confuzie între instituția parlamentară a interpelării și, respectiv, cea a întrebării sau în ceea ce privește structura interpelării, în principal, chiar și a întrebării, adesea o confuzie cu o declarație politică.
EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR
#80759„Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare)
Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.73, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A.
&JUYEJT|218685]
**ISSN** 1220–4870
**Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, nr. 98/18.IX.2019 conține 16 pagini.**
Prețul: 40,00 lei
De aceea, vă rog, domnule ministru, să îmi oferiți următoarele răspunsuri cu privire la stadiul actual al situației construcției căminelor:
1. Care este stadiul general al tuturor celor 30 de cămine care urmau a fi construite?
2. Care este stadiul, în cazul celor patru cămine de la Iași, la nivel de avize obținute și de orizont temporal... și ce orizont temporal poate fi estimat pentru începerea și finalizarea lucrărilor?
3. Care sunt costurile individuale pentru un astfel de cămin, iar, dacă diferă, în funcție de ce?
Vă rog să îmi oferiți și câteva exemple. Solicit răspuns în scris. Domnule președinte,
Dacă sunteți de acord, aș formula, la modul rezumativ, și o a doua întrebare, în forma completă urmând să o depun la secretariatul Senatului.
„(1) Reacțiile adverse postvaccinale indezirabile” – cele care apar în baza RAPI – „să fie notate în Carnetul de vaccinări, conform clasificării în vigoare în România.
(2) Raportarea RAPI către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București se realizează conform legislației în vigoare și este obligatorie pentru toți medicii de familie sau, după caz, medicii vaccinatori (medici pediatri, infecționiști)” și așa mai departe.
Cu toate acestea, ministerul dumneavoastră se derogă de la responsabilitatea raportării în baza de date RAPI, după cum chiar dumneavoastră m-ați informat într-un răspuns la o anterioară interpelare. Astfel, dacă raportarea RAPI este lacunară și medicii nu sunt sancționați pentru acest fapt, de ce sancționați elevii cu excluderea din învățământ dacă nu au dorit să primească, din diferite motive, așa-numitele „vaccinuri obligatorii”? Sau prin faptul că ignorați lipsa de raportare în baza de date RAPI a efectelor indezirabile doriți ca în România să se creeze iluzia că efectele secundare ale vaccinării nu există de fapt? Vă întreb asta pentru că, de fiecare dată când trimit o interpelare ministerului dumneavoastră pe tema vaccinării obligatorii, doamna secretar de stat Rodica Nassar îmi răspunde cu vechile clișee: „Vaccinurile au ca efecte secundare doar simple și scurte reacții adverse.” Așadar, având în vedere cele prezentate mai sus, vă adresez două întrebări, stimată doamnă ministru.
1. Vă rog să precizați concret, în mod clar și fără echivoc dacă legislația actuală permite înscrierea în școli sau grădinițe a copiilor care nu sunt vaccinați.
2. Vă rog să precizați ce măsuri și sancțiuni se iau împotriva persoanelor din școli care induc în eroare părinții spunându-le că vaccinarea în România este obligatorie pentru înscrierea în unitățile de învățământ.
Menționez că întrebarea aceasta se referă la toți cei care săvârșesc astfel de abuzuri, indiferent dacă sunt funcționari din ministere, DSP-uri, inspectorate școlare, școli sau grădinițe.
Vă mulțumesc.
Vă solicit răspuns în scris și oral. Senator Vasile Cristian Lungu.
Așadar, doamnă prim-ministru, vă solicit insistent să-mi răspundeți la interpelarea cu nr. 2.677/a din 6 mai anul curent, iar ceea ce am nuanțat prin prezenta revenire sper să vă determine să aveți o atitudine proactivă în vederea înființării Secretariatului de stat pentru recunoașterea meritelor, îngrijirea și susținerea personalului din structurile de apărare, ordine publică și securitate națională care a dobândit afecțiuni fizice sau psihice la acțiuni militare și misiuni specifice din teatrele de operații din afara țării, precum și de pe teritoriul național.
Solicit răspuns în scris.
Cu considerație, Ion Marcel Vela, senator, Partidul Național Liberal, Circumscripția Caraș-Severin.
Și dacă îmi permiteți și întrebarea, vă rog, domnule președinte.
Adresez o întrebare Ministerului Transporturilor, domnului ministru Alexandru Răzvan Cuc.
Obiectul întrebării: „Operatorul serviciului de transport al pasagerilor la și de la aeronave aflat sub contract cu Compania TAROM pentru cursele aeriene de la Aeroportul Internațional Henri Coandă folosește autobuze depășite fizic și moral, fără aer condiționat, de la începutul anilor 2000, ca an de fabricație”.
Domnule ministru,
În data de 24 iunie anul curent v-am adresat întrebarea cu nr. 2.787/a, având ca subiect autobuzele depășite fizic și moral care operează pe Aeroportul Internațional Henri Coandă, ocazie cu care am reliefat următoarele:
Aeroportul Internațional Henri Coandă este principala poartă de intrare în România pe calea aerului, iar ceea ce se oferă în prezent pasagerilor, din punctul de vedere al transportului acestora la și de la aeronave, face un deserviciu major țării noastre, atât ca imagine, cât și economic, prin continuarea operării cu actuala flotă de autobuze.
Deși deviza operatorului este „Servicii de calitate pentru dumneavoastră”, autobuzele sunt depășite fizic și moral, fără aer condiționat, adevărate cuptoare pe roți vechi de peste 15 ani, demne de Programul „Rabla”, ce nu asigură pasagerilor un transport civilizat, în condiții de siguranță și confort. Pasagerii români și străini, copii și bătrâni, sănătoși sau bolnavi, sunt siliți să suporte umilințe de neînchipuit pentru un serviciu plătit la un nivel de calitate.
Domnule ministru al transporturilor, răspunsul pe care mi l-ați trimis nu este unul edificator în privința operatorului de transport al pasagerilor la și de la aeronave aflat sub contract cu Compania TAROM, TAROM – Compania Națională de Transporturi Aeriene a României, aflată în subordinea dumneavoastră, și, din păcate, în continuare pe Aeroportul Henri Coandă sunt folosite aceste rable fără aer condiționat.
De aceea, vă adresez rugămintea de a-mi răspunde clar și concis la următoarele întrebări:
1. Cine este operatorul serviciului de transport al pasagerilor la și de la aeronave aflat sub contract cu Compania TAROM? Ce tipuri de autobuze compun flota pe care o folosește acest operator pentru transportul pasagerilor (marca, anul de fabricație, dotarea sau nu cu aer condiționat și sisteme de confort și siguranță pentru pasageri)?
2. Ce standard de calitate a prevăzut Compania TAROM în caietul de sarcini pentru achiziționarea serviciului de transport al pasagerilor la și de la aeronavele de pe aeroport?
3. Ce prevede contractul încheiat între Compania TAROM și operatorul actual al serviciului de transport al pasagerilor la și de la aeronave?
4. Cine este responsabilul din partea Companiei TAROM cu derularea contractului, respectiv îndeplinirea standardului de calitate și a obligațiilor asumate de către operatorul de transport al pasagerilor?
5. Conducerea Companiei TAROM găsește ca fiind o stare de normalitate modul actual în care sunt transportați pasagerii săi de către operatorul acestui serviciu? Dacă nu, ce măsuri a întreprins TAROM pentru remedierea deficiențelor?
6. Care este implicarea și strategia Ministerului Transporturilor în vederea asigurării imediate pentru pasagerii Companiei Naționale de Transporturi Aeriene a României a unui serviciu de transport la nivel european, sigur și confortabil?
Solicit răspuns în scris.
Cu considerație, Ion Marcel Vela, senator PNL de Caraș-Severin.
Vă mulțumesc, domnule președinte, pentru răbdare și ascultare.
Acestea fiind spuse, declar închisă sesiunea de întrebări, interpelări și răspunsuri de astăzi.
Ultimul comentariu îl voi transmite, de altfel, la Biroul permanent și voi face această propunere. Vă mulțumesc.