Se încarcă documentul…
Se încarcă registrul sesiunilor…
Se încarcă registrul sesiunilor…
Se încarcă documentul…
Monitorul Oficial·Partea II·Camera Deputaților·2 februarie 2015
Camera Deputaților · MO 5/2015 · 2015-02-02
Prezentarea și dezbaterea Proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (PHCD 1/2015; rămas pentru votul final)
Prezentarea și dezbaterea Proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (PHCD 4/2015; rămas pentru votul final)
Informare privind: – trecerea domnilor deputați Valerian Vreme și Radu Stroe ca deputați UNPR, aparținând Grupului parlamentar al PSD; – afilierea domnilor deputați Alexandri Nicolae, Aurelian Mihai, Ovidiu Ioan Dumitru, Theodor Paleologu și Dragoș Ionel Gunia la Grupul parlamentar al PNL; – activarea domnului deputat Paul Dumbrăvanu ca deputat neafiliat
Alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor Camerei Deputaților
· Dezbatere proiect de lege · Trimis la votul final
· Dezbatere proiect de lege · Trimis la votul final
· Informare · informare
· other
· other
· Informare · informare
· Informare · informare
· other
· Informare · informare
63 de discursuri
## **Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:**
## Dragi colegi,
O să vă rog frumos să luați loc în bănci. Avem cvorumul legal de ședință. O să-i invit pe colegii care sunt secretari, domnul Ciolacu și domnul Mircovici.
Mulțumesc foarte mult.
Doamnelor și domnilor, o să rog stafful tehnic, Imnul național.
## Luați loc, vă rog.
Doamnelor și domnilor deputați,
Declar deschisă prima ședință din cadrul primei sesiuni ordinare a anului 2015 a Camerei Deputaților, convocată în temeiul art. 66 alin. (1) și (3) din Constituția României, republicată.
Din totalul celor 400 de deputați, până la acest moment și-au înregistrat prezența la lucrări 261, fiind absenți 139, 15 colegi participă la alte activități parlamentare.
Cvorumul legal, 201, este îndeplinit.
După cum știți, ordinea de zi și programul de lucru pentru ședința de astăzi, întocmite de Biroul permanent și aprobate cu acordul Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, au fost distribuite.
Să-mi dați voie să încep cu documentele care au fost aprobate de către Biroul permanent.
La primul punct al ordinii de zi avem Proiectul de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat.
Domnul deputat Adam Ioan și-a depus demisia din calitatea de deputat.
Dați-mi voie să vă citesc hotărârea.
Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat
Având în vedere demisia din calitatea de deputat a domnului deputat Adam Ioan, începând cu data de 19 ianuarie 2015, și, ca președinte al Camerei Deputaților, am luat act de demisia Domniei Sale în ședința publică de astăzi, 2 februarie,
În temeiul art. 70 alin. (2) din Constituția României, republicată, al art. 7 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatului și al senatorului, republicată, cu modificările ulterioare, al art. 48 alin. (16) din Legea nr. 35/2008 privind alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 210 și 211 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului Adam Ioan, începând cu data de 19 ianuarie 2015, și declară vacant locul respectiv de deputat în Circumscripția electorală nr. 8 Brașov, Colegiul uninominal nr. 6.
Dacă sunt obiecții, comentarii? Bun.
Mulțumesc.
Dragi colegi,
În ședința Biroului permanent de astăzi, 2 februarie, domnul deputat Miron Mitrea, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și-a depus demisia din funcția de deputat.
Vă citesc hotărârea privind vacantarea unui loc de deputat.
Având în vedere demisia din calitatea de deputat a domnului Mitrea Miron Tudor, începând cu data de 2 februarie 2015, și, ca președinte al Camerei Deputaților, am luat act de această demisie în ședința publică de astăzi, 2 februarie,
În temeiul art. 70 alin. (2) din Constituția României, republicată, al art. 7 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările ulterioare, al art. 48 alin. (16) din Legea nr. 35/2008 privind alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 210 și 211 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.
Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului Mitrea Miron Tudor, începând cu data de 2 februarie 2015, și declară vacant locul respectiv de deputat în Circumscripția electorală nr. 41 Vrancea, Colegiul uninominal nr. 4.
Domnule deputat, dacă vreți să spuneți câteva cuvinte, aveți cuvântul.
## **Domnul Miron Tudor Mitrea:**
Domnule președinte,
Doamnelor și domnilor colegi,
A fost pentru mine o onoare ca mai mult de 18 ani să activez în Parlamentul României și a fost o mare plăcere și bucurie să lucrez cu dumneavoastră, ca și cu alți mulți colegi care, din păcate, astăzi nu mai sunt aici cu noi.
Vreau să vă mulțumesc pentru colegialitatea pe care mi-ați arătat-o, să vă urez multă sănătate și să aveți un an cât puteți de bun!
Vă mulțumesc.
## **Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:**
Hotărârea, dragi colegi, este pentru vacantare. Noi nu votăm, după noul regulament, încetarea calității. Demisia este un act unilateral. Noi votăm vacantarea, pentru a fi în conformitate cu prevederile legale, astfel încât Guvernul României să poată stabili data pentru alegeri în acest colegiu.
Avem câteva modificări în grupurile politice parlamentare.
Domnul deputat Valerian Vreme, începând cu 7 ianuarie, se declară deputat UNPR, trece la Grupul parlamentar al PSD din Camera Deputaților.
Domnul deputat Stroe Adam informează Biroul permanent și Biroul permanent vă informează pe dumneavoastră că, începând cu 13 ianuarie, se declară deputat UNPR și activează în Grupul parlamentar al PSD. ## **Domnul Marian Neacșu**
**:**
Radu Stroe!
...domnul Radu Stroe. Am greșit! Domnul deputat Stroe Radu, ca să nu-l confund cu domnul Ionuț Stroe.
Domnul deputat Nicolae Alexandri, care a fost până acum în Grupul parlamentar al PC–PLR, se afiliază Grupului parlamentar al PNL, începând de astăzi.
La fel, domnul deputat Aurelian Mihai se afiliază Grupului parlamentar al PNL.
La fel, domnul deputat Dumitru Ovidiu Ioan se afiliază începând cu ziua de astăzi Grupului parlamentar al PNL.
La fel, domnul deputat Paleologu Theodor se afiliază începând de astăzi la Grupul parlamentar al PNL.
La fel, domnul deputat Gunia Dragoș Ionel se afiliază începând cu data de astăzi Grupului parlamentar al PNL.
Și domnul deputat Dumbrăvanu Paul își încetează activitatea în Grupul parlamentar al PC–PLR și devine deputat neafiliat, începând cu data de 2 februarie.
Mai sunt aici încă trei documente depuse de trei colegi de-ai noștri care devin deputați neafiliați, dar le vom trece prin Biroul permanent. Președintele Camerei Deputaților nu are această competență, dacă colegii nu vor să se anunțe în plenul Camerei Deputaților.
Bun. Proiectele de hotărâre nu au avut obiecții, comentarii. Merg la votul final.
La următorul punct al ordinii de zi, dragi colegi, avem alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor Camerei Deputaților.
Vă reamintesc faptul că, potrivit art. 20 alin. (2) și art. 24 din regulament, președintele Camerei Deputaților este ales pe durata mandatului Camerei Deputaților și este și președintele Biroului permanent, din care fac parte patru vicepreședinți, patru chestori și patru secretari, aceștia fiind aleși la începutul fiecărei sesiuni ordinare.
Lucrările privind alegerea vicepreședinților, chestorilor și secretarilor au următoarea desfășurare: aprobarea numărului de locuri în Biroul permanent care revin fiecărui grup parlamentar pentru funcțiile de vicepreședinte, secretar și chestor, potrivit negocierii liderilor grupurilor parlamentare, cu respectarea configurației politice a Camerei Deputaților; prezentarea de către liderii grupurilor parlamentare a eventualelor modificări în componența și conducerea acestora, a propunerilor nominale pentru funcțiile de vicepreședinte, secretar și chestor, în limita locurilor aprobate, precum și propunerea unui reprezentant din partea fiecărui grup parlamentar pentru comisia de numărare și validare a voturilor.
Vă mulțumesc, domnule președinte.
Din păcate, negocierile s-au terminat foarte târziu și n-am reușit să și formalizăm demersurile noastre.
Vreau să vă informez că, în totalitate, liderii de grupuri au agreat, în funcție de aritmetica electorală a momentului, următoarea structură pentru Biroul permanent: Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat – trei funcții de vicepreședinte, două funcții de secretar și o funcție de chestor; Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal – o funcție de vicepreședinte, una de secretar și una de chestor; Grupul parlamentar al Partidului Conservator și Partidului Liberal Reformator – un post de chestor; UDMR-ului îi revine, de asemenea, un post de chestor și un post de secretar pentru minoritățile naționale.
## **Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:**
Un secretar pentru minoritățile naționale...
Întreb încă o dată liderii grupurilor parlamentare... Deci la vicepreședinți: trei PSD, unul PNL; la secretari: doi PSD, unul PNL, unul minoritățile naționale; la chestori: unul PSD, unul PNL, unul PC–PLR, unul UDMR. Corect?
- Mulțumesc foarte mult.
Nu sunt comentarii în legătură cu această repartizare. Vă rog să vă pregătiți cartelele de vot.
-
Vot · approved
Prezentarea și dezbaterea Proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (PHCD 1/2015; rămas pentru votul final)
Cu majoritate de voturi, propunerile au fost aprobate.
O să invit liderii grupurilor politice parlamentare, de la stânga la dreapta, așa cum am făcut de obicei. Grupul parlamentar al UDMR, modificările în structura, denumirea și componența grupurilor politice parlamentare și propunerea pentru chestori și, bineînțeles, colegul pe care îl propuneți pentru comisia de numărare și validare a voturilor.
Doamnelor și domnilor, bună ziua!
Grupul UDMR, pentru comisia de numărare a voturilor, îl propune pe domnul deputat Bónis István, pentru funcția de chestor îl propune pe domnul deputat Seres Dénes, iar în ceea ce privește conducerea grupului, secretar, domnul deputat Molnar Zsolt, vicelideri Márton Árpád și Szabó Ödön, iar pentru funcția de lider, subsemnatul.
Vă doresc, stimați colegi, o sesiune ușoară și fructuoasă!
Mulțumesc, asemenea și dumneavoastră, domnule deputat.
Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal. Domnul deputat Ludovic Orban.
Domnule președinte, Stimați colegi,
Prezentarea mea va fi mai lungă, așa că vă cer puțină răbdare.
Prin Sentința civilă nr. 1.127, pronunțată de Tribunalul Municipiului București, Secția a IV-a civilă, în ședința publică din 6.10.2014, practic s-a consfințit fuziunea dintre Partidul Național Liberal și Partidul Democrat Liberal, sub numele de Partidul Național Liberal.
Consecința în plan parlamentar a acestei fuziuni definitive și irevocabile care a fost operată în Registrul partidelor politice este, practic, contopirea, fuziunea Grupurilor parlamentare ale fostului PNL și ale fostului PDL.
Practic, astăzi, vă prezint constituirea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, grup parlamentar care este format la acest moment din parlamentarii care au făcut parte, deputații care au făcut parte din Grupul parlamentar al fostului PNL și Grupul parlamentar al fostului PDL.
Acest grup nou-înființat a avut alegeri. Permiteți-mi să vă prezint componența conducerii grupului parlamentar. În calitate de lider al grupului parlamentar a fost ales subsemnatul. În calitate de vicelider, domnul deputat Victor Paul Dobre, domnul deputat Corneliu Mugurel Cozmanciuc, domnul deputat Gheorghe Eugen Nicolăescu, domnul deputat Mircea Dolha, doamna deputat Raluca Ispir, domnul deputat Ionuț Stroe, domnul deputat Răzvan Mironescu, doamna deputat Andreea Paul, domnul deputat Tinel Gheorghe, doamna deputat Claudia Boghicevici și, de asemenea, domnul deputat Mircea Nicu Toader.
Pe pozițiile de secretari am votat doi secretari. Au fost aleși în funcție doamna deputat Florica Cherecheș și domnul deputat Cristian Popescu.
De asemenea, continuă să activeze ca purtător de cuvânt doamna deputat Cristina Ancuța Pocora.
În ceea ce privește propunerile pentru Biroul permanent – și aici permiteți-mi să fac, așa, o scurtă paranteză –, am semnat înțelegerea de la nivelul Comitetului liderilor pentru a nu începe cu o dispută politică pe funcții, care nu cred că ne face bine. Plec de la ideea că de acum încolo vom trata cu egalitate, adică cu măsură egală, grupurile parlamentare, indiferent dacă ele sunt la putere sau în opoziție.
Vă mulțumesc foarte mult. Grupul parlamentar al minorităților naționale. Domnule deputat, aveți cuvântul.
Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi,
În structura Grupului parlamentar al minorităților naționale nu a intervenit nicio modificare, suntem tot 17.
La fel, la nivelul conducerii grupului nu a intervenit nicio modificare și aceasta este: lider, Varujan Pambuccian; vicelideri, Dragoș Zisopol, Adrian Miroslav Merka și secretar, domnul Amet Varol.
Pentru funcția de secretar al Camerei Deputaților îl propunem pe domnul Niculae Mircovici, iar pentru comisia de numărare a voturilor, ca de obicei, pe domnul Amet Varol. Vă mulțumesc.
Mulțumesc, domnule deputat. Grupul parlamentar PSD.
Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi,
Dați-mi voie să vă urez și eu bine ați revenit la treabă, să vă doresc să aveți o sesiune lucrativă, în care să ne înțelegem mai bine decât ne-am înțeles până acum și sunt convins că există și capacitatea, și voința pentru acest lucru, să lucrăm mai angajat, să lucrăm mai aplecat asupra problemelor care sunt utile și necesare pentru cetățeni, să dialogăm mai mult și mai bine și vă asigur de tot suportul meu pentru lucrul acesta, și să-l felicit, în numele meu personal, pe noul lider al Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și să-i urez succes în activitate.
Revenind la lucrurile care țin de obiectul acestei prime ședințe, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat numără astăzi, la ora la care vorbim, în urma faptului că plenul a luat act de cele două demisii, 187 de deputați.
În urma ședințelor grupului parlamentar, s-a decis următoarea formulă de conducere a grupului: lider, subsemnatul, Marian Neacșu; vicelideri, domnul Delureanu Virgil, domnul deputat Horia Grama, domnul deputat Itu Cornel, domnul deputat Munteanu Ioan, domnul deputat Pâslaru Florin Costin, domnul deputat Săvoiu Ionuț Cristian, domnul deputat Stragea Sorin Constantin, domnul deputat Steriu Valeriu Andrei și domnul deputat Tudorache Daniel. Ca secretari ai grupului au fost aleși domnul deputat Dobre Titus Mircea, doamna deputat Drăghici Sonia Maria, domnul deputat Niță Emil și domnul deputat Smarandache Miron Alexandru. Iar purtători de cuvânt ai grupului în această sesiune parlamentară vor fi: doamna deputat BucuraOprescu Simona, domnul deputat Florea Daniel, doamna deputat Nichita Cristina și doamna deputat Podașcă Gabriela Maria. În ceea ce privește funcțiile în cadrul Biroului permanent, cele trei funcții de vicepreședinți vor fi ocupate de domnul deputat Florin Iordache, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase și de doamna deputat Rodica Nassar.
Cele două posturi de secretari vor fi ocupate de domnul Ion Marcel Ciolacu și de domnul deputat Laurențiu Chirvăsuță, iar postul de chestor va fi ocupat în continuare de domnul deputat Mircea Gheorghe Drăghici.
Și tot ca de obicei, reprezentantul Grupului Partidului Social Democrat în comisia de numărare a voturilor este domnul deputat Adrian Solomon.
Mulțumesc foarte mult. Grupul parlamentar al PC–PLR. Domnule deputat, aveți cuvântul.
## Domnule președinte,
## Doamnelor și domnilor colegi,
Mă alătur și eu urărilor adresate dumneavoastră de către colegii antevorbitori, să dea Dumnezeu să fie o sesiune și eficientă, și plină de decizii înțelepte!
Din punctul de vedere al momentului procedural, nominalizările grupului nostru pentru conducerea grupului sunt: subsemnatul, lider de grup; vicelideri, deputații Moldovan Ioan, Ionescu Aurelian, Galan Constantin și Cupă Ioan; secretar, Florea Damian.
Propunerea grupului pentru funcția de chestor la nivelul Biroului permanent al Camerei Deputaților este în persoana doamnei deputat Cătăniciu Steluța.
Iar pentru comisia de numărare a voturilor, domnul Galan Constantin.
Vă mulțumesc.
Mulțumesc.
Grupul parlamentar al PP-DD.
Bună ziua!
Domnule președinte, Stimați colegi,
Grupul parlamentar ales pe listele PP-DD are în componență următoarele: lider, subsemnatul, Ștefan Burlacu; vicelideri, doamna deputat Liliana Mincă, domnul deputat Marian Ion Cristinel și domnul deputat Ciuhodaru Tudor; secretar, domnul deputat Deaconu Mihai.
Iar pentru comisia de numărare a voturilor, tot domnul deputat Deaconu Mihai.
Mulțumesc.
## **Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:**
## Mulțumesc foarte mult.
Stafful tehnic, o să vă rog frumos să faceți nominalizările. După cum știți, acestea sunt propunerile și listele acestea către liderii grupurilor politice parlamentare pentru Birourile permanente. O avem? Și cea pentru comisia de numărare.
Deci, dacă am înțeles bine, pentru vicepreședinți: domnul deputat Dan Motreanu și deputații Rodica Nassar, Gabriel Vlase și Florin Iordache.
Pentru secretari: domnul deputat Ciolacu, domnul deputat Chirvăsuță, domnul deputat Buican și domnul deputat Mircovici.
Iar pentru chestori: domnul deputat Bălan, domnul deputat Seres Dénes – scuzați-mă!, trebuia să încep cu domnul Dénes –, Balan, domnul deputat Drăghici și, de la PC, doamna Cătăniciu Steluța. Perfect!
Dacă în legătură cu propunerile nominale sunt obiecții, comentarii?
Nu.
Pentru a fi introduse pe un singur buletin de vot, vă rog frumos să vă exprimați.
Pregătiți-vă cartelele.
Vot · approved
Prezentarea și dezbaterea Proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (PHCD 1/2015; rămas pentru votul final)
În conformitate cu art. 126, votul se face cu bile. După cum știți, fiecare deputat va primi de la secretari câte două bile, una albă și una neagră. Bila albă introdusă în urna albă și bila neagră introdusă în urna neagră înseamnă vot pentru lista de candidați. Bila neagră introdusă în urna albă și bila albă introdusă în urna neagră înseamnă vot contra. Dacă le depunem pe amândouă bilele într-o singură urnă este votul nul.
Înmânarea bilelor se face de către colegii noștri chestori. Domnul deputat Drăghici, o să-l rog și pe domnul Seres Dénes.
Vă rog frumos.
Ca de obicei, apelul nominal domnul deputat Mircovici. Domnule deputat, aveți cuvântul.
|**Domnul Niculae Mircovici:**|| |---|---| |Adam Luminița Pachel<br>Adăscăliței Constantin<br>Alexe Costel<br>Alexe Florin Alexandru<br>Almăjanu Marin<br>Amet Varol|prezentă<br>prezent<br>prezent<br>prezent<br>prezent<br>prezent| |Anastase Roberta Alma<br>Andea Petru|absentă<br>prezent| |Andronache Gabriel|prezent| |Anghel Gabriela Lola|prezentă| |Antal István|prezent| |Anton Marin|absent| |Anușca Roxana Florentina|prezentă|
## 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA a II-a, Nr. 5/9.II.2015
|Ardeleanu Sanda Maria|prezentă|Codîrlă Liviu|absent| |---|---|---|---| |Arsene Ionel|prezent|Comșa Cornel George|prezent| |Avram Constantin|prezent|Condurățeanu Andrei Răzvan|absent| |Avram Marian|absent|Constantin Daniel|absent| |Axente Ioan|prezent|Cosma Vlad Alexandru|absent| |Babuș Radu|prezent|Costin Gheorghe|prezent| |Balan Ioan|prezent|Covaci Dorel|prezent| |Baltă Mihai|prezent|Cozmanciuc Corneliu Mugurel|prezent| |Băișanu Ștefan Alexandru|prezent|Crăciunescu Grigore|prezent| |Bălan Ion|prezent|Cristea Aurelia|prezentă| |Bănicioiu Nicolae|absent|Cristea Victor|prezent| |Bărbulescu Daniel Ionuț|absent|Cristian Horia|prezent| |Bejinariu Eugen|prezent|Cseke Attila Zoltán|prezent| |Benga Ioan|prezent|Culețu Dănuț|prezent| |Berci Vasile|prezent|Cupă Ion|prezent| |Birchall Ana|prezentă|Cupșa Ioan|prezent| |Bîrsășteanu Florică|prezent|Daea Petre|prezent| |Blăjuț Viorel Ionel|prezent|Dalca Ștefan Petru|prezent| |Blănariu Valentin|prezent|Dascălu Constantin|prezent| |Boboc Valentin Gabriel|prezent|Deaconu Mihai|prezent| |Bode Lucian Nicolae|absent|Delureanu Virgil|prezent| |Bogdan Gheorghe Dănuț|prezent|Diaconu Adrian Nicolae|prezent| |Bogdănici Camelia Margareta|prezentă|Diaconu Mihai Bogdan|prezent| |Boghicevici Claudia|prezentă|Dima Toader|prezent| |Bónis István|prezent|Diniță Ion|prezent| |Borbély László|prezent|Dîrzu Ioan|prezent| |Bordeianu Dan|absent|Doboș Anton|prezent| |Bot Octavian|prezent|Dobre Mircea Titus|prezent| |Bucur Constantin Alin|prezent|Dobre Victor Paul|prezent| |Bucura-Oprescu Simona|prezentă|Dobrinescu Traian|prezent| |Budurescu Daniel Stamate|prezent|Dolha Mircea|prezent| |Buican Cristian|prezent|Dolha Nechita Stelian|prezent| |Buicu Corneliu Florin|prezent|Dolineaschi Andrei|prezent| |Burlacu Ștefan|prezent|Donțu Mihai Aurel|prezent| |Calimente Mihăiță|prezent|Dragnea Nicolae Liviu|absent| |Caloianu Mario Ernest|prezent|Dragomir Gheorghe|prezent| |Calotă Florică Ică|prezent|Dragomir Maria|absentă| |Canacheu Costică|prezent|Dragomir Viorel Marian|prezent| |Cazan Mircea Vasile|absent|Drăghici Mircea Gheorghe|prezent| |Călin Ion|prezent|Drăghici Sonia Maria|prezentă| |Căprar Dorel Gheorghe|prezent|Drăgușanu Vasile Cătălin|prezent| |Cătăniciu Steluța Gustica|prezentă|Dumbrăvanu Paul|prezent| |Cernea Remus Florinel|prezent|Dumitrache Ileana Cristina|prezentă| |Chebac Eugen|prezent|Dumitru Georgică|prezent| |Cherecheș Florica|delegație|Dumitru Ioana Jenica|prezentă| |Chiriță Dumitru|prezent|Dumitru Ovidiu Ioan|prezent| |Chirteș Ioan Cristian|prezent|Dușa Mircea|prezent| |Chirvăsuță Laurențiu|prezent|Emacu Gheorghe|prezent| |Chițoiu Daniel|absent|Enache Marian|prezent| |Cioată Cezar|prezent|Enea Constantin Cosmin|prezent| |Ciobanu Gheorghe|prezent|Eparu Ion|prezent| |Ciobanu Liliana|prezentă|Erdei-Dolóczki István|prezent| |Ciocan Dan|prezent|Fejér László Ődőn|prezent| |Ciofu Tamara Dorina|absentă|Fenechiu Cătălin Daniel|prezent| |Ciolacu Ion Marcel|prezent|Firczak Gheorghe|prezent| |Ciubotaru Lucian Manuel|prezent|Florea Damian|prezent| |Ciucă Liviu Bogdan|prezent|Florea Daniel|prezent| |Ciuhodaru Tudor|absent|Fonta Nuțu|prezent| |Ciurariu Florin|prezent|Frăticiu Gheorghe|prezent| |Cocei Erland|prezent|Galan Constantin|prezent| ## MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA a II-a, Nr. 5/9.II.2015
Reluăm lucrările, dragi colegi. Domnule deputat,
Aveți cuvântul pentru a prezenta rezultatele comisiei de numărare și validare a voturilor, procesul-verbal referitor la acest rezultat.
## Mulțumesc frumos, domnule președinte.
Proces-verbal referitor la rezultatul votului cu privire la alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor Camerei Deputaților
Procedând la verificarea și numărarea voturilor exprimate de către deputați prin vot secret cu bile asupra listei candidaților pentru alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor Camerei Deputaților pentru prima sesiune ordinară a Camerei Deputaților din anul 2015, până la începerea celei de-a doua sesiuni ordinare, comisia de numărare și validare a voturilor a constatat următoarele:
- numărul total al deputaților – 398;
- numărul deputaților prezenți – 322;
- numărul total de voturi exprimate – 322;
- numărul total de voturi anulate – 1;
- numărul de voturi valabil exprimate – 321, din care
- voturi pentru listă – 311, voturi contra listei – 10.
Ca urmare a faptului că din totalul de 398 de deputați au fost prezenți 322, din care și-au exprimat votul 322, iar din acest număr 311 au votat pentru lista candidaților propuși, comisia pentru numărarea și validarea voturilor a constatat că este întrunită majoritatea voturilor necesare aprobării listei candidaților pentru alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor Camerei Deputaților, astfel:
– vicepreședinți: Florin Iordache – Grupul parlamentar al PSD, Petru Gabriel Vlase – Grupul parlamentar al PSD, Rodica Nassar – Grupul parlamentar al PSD, Dan Ștefan Motreanu – Grupul parlamentar al PNL;
– secretari: Ion Marcel Ciolacu – Grupul parlamentar al PSD, Laurențiu Chirvăsuță – Grupul parlamentar al PSD, Cristian Buican – Grupul parlamentar al PNL, Niculae Mircovici – Grupul parlamentar al minorităților naționale;
– chestori: Mircea Gheorghe Drăghici – Grupul parlamentar al PSD, Ioan Balan – Grupul parlamentar al PNL, Steluța Gustica Cătăniciu – Grupul parlamentar al Partidului Conservator – PLR, Seres Dénes – Grupul parlamentar al UDMR.
Încheiat astăzi, 2 februarie 2015.
Comisia de numărare și validare a voturilor: Adrian Solomon – Grupul parlamentar al PSD, Răzvan Horia Mironescu – Grupul parlamentar al PNL, Mihai Deaconu – Grupul parlamentar al PP-DD, Bónis István – Grupul parlamentar al UDMR, Amet Varol – Grupul parlamentar al minorităților naționale, Constantin Galan – Grupul parlamentar al Partidului Conservator – PLR.
## Mulțumesc foarte mult.
Un birou permanent scurt pentru a aproba ordinea de zi. Vă reamintesc că după ce alegem vicepreședinții, secretarii și chestorii are loc o ședință scurtă de Birou permanent și un comitet al liderilor cu noua componență, în vederea întocmirii și aprobării ordinii de zi, a programului de lucru pentru perioada 3–7.02.2015, precum și pentru rezolvarea unor probleme.
Ne revedem la ora 18 pentru următorul punct al ordinii de zi, Declarația prim-ministrului Guvernului României privind prioritățile de guvernare în prima sesiune parlamentară ordinară a anului 2015, urmată de intervențiile grupurilor politice parlamentare.
## Dragi colegi,
## Mulțumesc foarte mult.
Înainte de a începe „ora prim-ministrului”, vreau să vă fac câteva scurte informări cu privire la deciziile din Biroul permanent. Săptămână viitoare programul de lucru va fi cel normal, săptămâna aceasta, scuzați-mă!, urmând ca de săptămâna viitoare să intrăm, cu acordul unanim al liderilor, până se fac modificări la regulament, pe programul pe care vi l-am anunțat: luni, grupurile politice parlamentare, întrebări și interpelări de la ora 18 până la ora 20, în care miniștrii sunt obligați să vină – sau secretarii de stat – pentru a răspunde la ele; marți, comisii permanente; miercuri plen și joi-dimineață declarațiile politice ale colegilor, doar care vin la microfon și le spun. După aceea o să avem plenul, până la ora 12.30, cu votul final, urmând ca, de la ora 14 până la ora 16, președintele de ședință va citi, va informa plenul cu privire la colegii care depun declarațiile politice în scris. Facem o diferențiere între cei care trimit în scris declarațiile și cei care vor să le citească.
Bineînțeles, acest program va fi schimbat în funcție de propunerile Comitetului liderilor. Dar acestea vor fi chestiunile care au fost stabilite. E doar o informare de aici încoace, nu intră la mine atribuțiile, mergem și în acest moment pe actualul regulament.
Liderii grupurilor politice parlamentare mi-au promis că până pe 15 februarie vor merge pe aceste modificări, astfel încât să putem reintra în normal.
Un alt punct pe care îl avem în consens este reintroducerea cvorumului la comisii. Știți, după decizia Curții, la Camera Deputaților se pot lua decizii de către membrii unei comisii și fără a fi în cvorum. Reintroducem cvorumul pentru a spori prezența și predictibilitatea, și transparența în cadrul activităților de la comisii.
L-am rugat pe domnul deputat Marian Neacșu să îl invite pe domnul prim-ministru în sală pentru a începe „ora prim-ministrului”.
Rog liderii grupurilor politice parlamentare să își invite colegii în sală.
Secretarii, vă rog frumos să luați loc.
Domnii miniștri, o să vă rog frumos să luați loc în bănci. Domnule ministru, o să vă rog frumos să luați loc în bănci.
Vă mulțumesc, domnule președinte.
Doar o scurtă observație. Ați precizat faptul că din partea fiecărui grup parlamentar va vorbi câte o persoană timp de șapte minute. Însă nu ați spus nimic despre posibilitatea ca deputații neafiliați să ia cuvântul la această dezbatere.
Aveți dreptate, îmi cer scuze.
Și aceștia ar avea dreptul să își spună...
## **Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:**
Aveți dreptate, trei minute pentru deputații neafiliați. Mulțumesc foarte mult.
Șapte minute grupurile politice parlamentare, trei minute deputații neafiliați. Se înscrie un singur reprezentant de fiecare grup politic parlamentar, un singur reprezentant al deputaților neafiliați.
Domnul deputat Mircovici, secretarul Camerei Deputaților, preia aceste propuneri.
Mai sunt alte obiecții, comentarii?
Nu.
Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele de vot pentru a vota procedura.
Între timp, liderii grupurilor politice parlamentare să-și facă nominalizările pentru colegul care va reprezenta grupul parlamentar.
Vot · approved
Prezentarea și dezbaterea Proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (PHCD 1/2015; rămas pentru votul final)
Vă informez că Grupul parlamentar al PSD a făcut nominalizarea pentru domnul deputat Neacșu Marian. PNL – Ludovic Orban, Grupul parlamentar liberal-conservator – domnul Virgil Guran, UDMR – domnul Borbély László, minoritățile naționale – domnul deputat Varujan Pambuccian și PP-DD-ul, domnul Daniel Fenechiu. Da? Deputații neafiliați ne vor informa pe parcurs.
Îl invit la tribuna Parlamentului pe prim-ministrul României, domnul Victor Ponta.
Domnule prim-ministru, aveți cuvântul.
prim-ministrul Guvernului României
## **Domnul Victor Viorel Ponta** – _prim-ministrul Guvernului României_ **:**
Vă mulțumesc, domnule președinte.
Doamnelor și domnilor deputați,
Vreau să vă mulțumesc în numele Guvernului pentru oportunitatea de a prezenta câteva dintre prioritățile legislative ale Guvernului în această sesiune, proiecte pe care le vom transmite dumneavoastră spre dezbatere și spre aprobare, în spiritul Programului de guvernare și al angajamentelor pe care ni le-am asumat ultima dată în data de 15 decembrie, atunci când am cerut votul de încredere al Parlamentului.
Vreau să mulțumesc și să anunț că, din punctul de vedere al Guvernului, noul mod de conlucrare între Parlament și Guvern, prin asigurarea zilei de luni, în așa fel încât membri ai Cabinetului, prim-ministrul sau miniștrii, să vină să răspundă în fața dumneavoastră, a coaliției de guvernare și a opoziției, pe anumite teme de interes major, această inițiativă este de natură să accentueze relația de colaborare, de control și de implementare a principalelor priorități între Parlament și Guvern.
Vreau să asigur că, din punctul de vedere al membrilor Cabinetului, va fi toată deschiderea și pregătirea pentru ca aceste dezbateri să nu fie strict formale sau strict politice și să dea răspuns cetățenilor la întrebările pe care le au, referitoare la activitatea Guvernului, a Parlamentului și a fiecărui minister în parte.
În același fel, prin acest tip de colaborare, vom putea să avem cât mai multe acte normative transparent adoptate, de bună calitate și stabile, iar în felul acesta, cu o nouă colaborare între președinte, Parlament și Guvern, cu siguranță și numărul ordonanțelor de urgență se va reduce. Anul trecut – 2014 – au fost adoptate de către Guvern 95 de ordonanțe de urgență, cele mai puține din ultimii 20 de ani. Consider că și acest număr poate fi redus în anul 2015, printr-o colaborare mai bună între Parlament și Guvern și având un președinte care nu va mai bloca acte normative adoptate de către Parlament sau Guvern.
Vreau să precizez încă de la început că cele 12 domenii în care voi prezenta Camerei Deputaților principalele obiective se referă la atribuțiile Guvernului, atribuții în special în domeniul economic, social și al sistemelor fundamentale – sănătate, educație –, în așa fel încât, după trei ani în care am avut creștere economică, am avut măsuri de reparații și de dreptate socială, să putem continua în 2015 această direcție pozitivă.
Vă mulțumesc, domnule prim-ministru.
O să invit, pentru că este „ora prim-ministrului”, primul care vorbește este liderul opoziției. Din partea opoziției, domnul Ludovic Orban.
Domnule deputat, aveți cuvântul.
## Domnule președinte al Camerei Deputaților, Stimați colegi,
Știți cum se spune, mai bine mai târziu decât niciodată. Guvernul, de fapt, domnul Victor Ponta, domnul deputat Victor Ponta se află în funcția de prim-ministru de prin mai 2012, dacă îmi aduc bine aminte. În această perioadă, în mod evident că nu a avut o asemenea inițiativă, să-și aducă aminte că, de fapt, Guvernul răspunde în fața cetățenilor prin intermediul Parlamentului, că este obligat în procedura de adoptare a legilor să țină cont de Parlament, să țină cont de opinia exprimată de cetățeni.
Am să vă dau numai câteva exemple, nu vreau să intru în detalii tehnice. Guvernul... Guvernele conduse de Victor Ponta, de la instalare, au adoptat 294 de ordonanțe de urgență.
Îmi pare rău, domnule prim-ministru, ne spuneți că anul trecut n-au fost decât 94 de ordonanțe de urgență. Mie mi se pare un număr uriaș de ordonanțe de urgență. În conformitate cu Constituția României, având la dispoziție în afară de legiferarea prin ordonanță de urgență angajarea răspunderii, procedura de urgență la dezbaterea în Parlament, Legea de abilitare a Guvernului pentru emiterea de ordonanțe simple pe vacanța parlamentară, să emiți 294 de ordonanțe de urgență, dintre care peste 75% au încălcat legea privind transparența în dezbaterea publică, nu au fost supuse dezbaterii publice, deciziile au fost luate cel mult în Guvern, deși, de regulă, într-un guvern o ordonanță de urgență, atât timp cât Guvernul funcționează pe formula în care nu se votează în Guvern, ci prim-ministrul decide, de regulă aceste ordonanțe de urgență au fost adoptate într-un timp scurt și între un număr de persoane extrem de mic.
## Domnule prim-ministru,
Veniți și ne spuneți că aveți o prioritate legislativă în privința Codului fiscal. Ați modificat Codul fiscal de 28 de ori, dintre care de 17 ori prin ordonanțe de urgență și prin ordonanțe simple. Păi dacă l-ați modificat de atâtea ori, de ce v-ați trezit acum, la trei ani după ce ați fost numit prim-ministru, să ne spuneți că vreți un cod fiscal?
Sigur că România are nevoie de un cod fiscal, dar are nevoie de un cod fiscal rezultat al unei dezbateri ample, care să fie adoptat prin consultarea tuturor celor implicați din societate în adoptarea Codului fiscal și care să rămână în vigoare 10–12 ani de zile, nu să ne batem joc de Codul fiscal, astfel încât să nu mai existe niciun fel de predictibilitate pentru orice om care vrea să facă o afacere în România sau pentru orice cetățean care vrea să-și facă un plan de cheltuieli pe un termen mediu și lung.
Domnule deputat, îmi cer scuze...
Închei, închei prin a spune câteva cuvinte...
Aveți nouă minute deja...
Îmi cer scuze, stimate domnule președinte, sunt de acord că am depășit termenul de șapte minute. Îmi cer... cum să spun... scuze, dar problematica pe care a adus-o în discuție premierul este atât de vastă, încât îmi cer scuze, dar nu pot... în șapte minute să pot să ating toate punctele. Închei, închei.
În privința Masterplanului pe transporturi.
1. Suntem în întârziere cu cel puțin un an de zile în adoptarea Masterplanului pe transport, față de termenul pe care ne-am angajat în fața Comisiei Europene. Această întârziere nu ni se datorează nouă, domnule prim-ministru. Această întârziere vi se datorează dumneavoastră, că ați făcut diverse experimente în ceea ce privește Ministerul Transporturilor sau Ministerul Marilor Proiecte.
Al doilea lucru despre masterplan. Masterplanul nu înseamnă să desenezi câteva hârtii, pe o hârtie să desenezi..., pe harta țării să desenezi traseele viitoarelor autostrăzi sau drumuri expres.
Masterplanul înseamnă o etapizare a lucrărilor publice...
Domnule deputat, vă rog frumos...
...înseamnă o prezentare a surselor de finanțare pentru aceste lucruri. Nu înseamnă să desenăm frumos pe hârtie.
Vă mulțumesc frumos, domnule deputat.
## **Domnul Ludovic Orban:**
Mulțumesc, domnule președinte.
Vă mulțumesc foarte mult.
Are cuvântul domnul deputat Virgil Guran, Grupul parlamentar liberal-conservator.
Domnule deputat, aveți șapte minute.
## **Domnul Virgil Guran:**
Mulțumesc.
## Stimați colegi,
Începem o nouă sesiune parlamentară și venim după o perioadă în care am stat între oameni, în colegiile noastre.
Din păcate, pot să spun – și cred că sunteți în asentimentul meu –, credibilitatea noastră, a Parlamentului, este cea mai scăzută. Încă o dată spun, din păcate. Iar după noi este Guvernul.
Sunt de doi ani în Parlament și pot să vă spun că în toate partidele sunt și oameni buni, foarte mulți oameni buni, dar și oameni care, din păcate, își arogă dreptul de a trage sforile în anumite partide și ne aduc în imposibilitatea de a veni, de a gândi ce avem de făcut, de a putea promova niște legi coerente și de a putea interveni în procesul legislativ în așa fel încât țara să se miște cu adevărat.
Nu știu de ce acceptăm acest lucru și nu știu de ce nu începem să ne unim cei care credem că putem să mișcăm atât Parlamentul, cât și țara. Și nu știu de ce de multe ori nu putem colabora foarte bine cu cei din Guvern. Și nu mă refer la Guvernul de acum, mă refer la acest algoritm pe care îl aud de 25 de ani, când opoziția spune că cei de la putere greșesc, după aceea cei de la putere spun că nu pot să facă nimic din cauza opoziției.
Cred că trebuie regândit acest lucru. Cred că trebuie să luăm atitudine împotriva celor care, din păcate, de multe ori ne conduc și după aceea ne uităm că apare un grup infracțional din care nu mai poți să ieși și apar oameni care la un moment dat ne-au condus și ne dăm seama că nu ne-au condus unde trebuie.
Sper să avem curajul să începem să luăm atitudine. Sper să se ia măsuri, că de multe ori, când avem anumite probleme de rezolvat, aparatul birocratic de care foarte bine vorbește domnul prim-ministru nu ne permite să dezvoltăm acele idei. Și chiar de multe ori vine aviz negativ din partea unor ministere, și rugăm miniștrii să fie mai atenți, pentru că sunt oameni în ministere care mai și încurcă. Și sunt oameni care sunt nu de acum, sunt de 25 de ani, de 20 de ani, de 15 ani acolo.
Speranța noastră este în a se lua măsuri și în a avea puterea să ieșim în fața oamenilor și să nu mai aflăm că, de fapt, credibilitatea noastră este de 9%, și nu din cauza multora dintre noi, ci din cauza celor puțini care iau hotărâri.
Mulțumesc asemenea, domnule deputat. Din partea UDMR, domnul László Borbély. Domnule deputat, aveți șapte minute.
## **Domnul Borbély László:**
Vă mulțumesc. Domnule președinte, Stimați colegi,
Domnule prim-ministru,
Doamnelor și domnilor miniștri,
După lupte seculare care au durat 25 de ani – și eu sunt în Parlament din 1990, deci îmi aduc aminte –, deci după lupte seculare care au durat 25 de ani, în sfârșit, avem o oră a Guvernului, unde putem să criticăm Guvernul – și merită criticat dacă nu-și face treaba –, și avem un dialog concret, bazat pe unele reguli. La începutul anilor 2000, cred că-și aduc aminte unii colegi, în Biroul permanent ne-am luptat iar vreo patru ani până când am schimbat regulamentul. Și vreau să vă spun că pe hârtie există și acum această posibilitate. Dar într-adevăr, pentru prima oară, și sper că va fi o lungă perioadă în acest sens când vom avea acest dialog, vom putea să utilizăm această formă democratică și normală în care să întrebăm Guvernul ce mai face în fiecare săptămână.
Din acest punct de vedere, o să venim probabil cu sugestii și către Biroul permanent. Este bine că astăzi domnul prim-ministru a venit cu o declarație mai amplă. Așa este la început. Dar va trebui puțin să instituționalizăm. În ce sens? Cred că este bine, bazat pe regulament, să fie una-două întrebări puse din partea fiecărui grup parlamentar pentru prim-ministru, una-două întrebări pentru miniștri, întrebări de substanță, o temă importantă pe care să o discutăm. Și atunci să fie, evident, în fiecare luni, știut dinainte și de către Guvern, și de către noi, cu materialele pe masă și putem într-adevăr să avem un dialog de lucru cu Guvernul, pentru că aceasta este cel mai important.
Mergând mai departe, și e bine că ne pregătim pentru 2019, pentru că a fost în acea adresă prefațată de domnul prim-ministru, că ne pregătim pentru Președinția Consiliului European, dar până în 2019 să vedem ce facem mâine și poimâine. Deci haideți să vedem care ar fi foarte pe scurt acele probleme care din punctul de vedere al UDMR-ului ne interesează foarte mult în această sesiune parlamentară.
Domnul prim-ministru probabil n-a amintit de legile electorale, dar, evident, acestea sunt foarte importante, pentru că este o comisie parlamentară care analizează, dar evident că va trebui să avem un dialog și pe această temă și cu guvernanții.
Mulțumesc, domnule deputat.
Are cuvântul domnul deputat Varujan Pambuccian. Am luat conform principiilor europene, din parlamentele naționale, unul din arcul guvernamental, unul din arcul opoziției.
Mulțumesc, domnule președinte. Domnule prim-ministru, Stimați colegi, Aștept, domnule președinte.
Aveți cuvântul.
## **Domnul Varujan Pambuccian:**
## Mulțumesc.
Am să încep prin a mă adresa în primul rând colegilor mei și grupurilor mari parlamentare. Și o să vedeți de ce. Pentru că subiectul pe care vreau să-l abordez e legat foarte strâns de chestiunile prezentate de domnul prim-ministru. Și mă refer la un proiect de care se pare că toți am uitat, care a eșuat și care era foarte important pentru tot ceea ce urmează a se întâmpla în România, mă refer la proiectul pentru revizuirea Constituției.
Proiectul a eșuat în mod clar. De altfel, ultima lui formă era o formă cu modificări derizorii. După părerea noastră, el ar trebui să fie reluat, pentru că vă dau un exemplu care se leagă de chestiuni pe care le-ați prezentat adineauri. Foarte multe din subiectele acestea pot arăta într-un fel dacă în Constituție definim regiunile de dezvoltare și cu totul altfel dacă lăsăm lucrurile așa cum sunt acum.
Or, din punctul acesta de vedere, de multe ori chiar în lucrurile de zi cu zi pe care le facem, contează foarte mult ținta îndepărtată pe care ne-o fixăm și către care mergem, pentru că felul în care mergem către acea țintă, adică lucrurile care țin de activitățile noastre de zi cu zi, depinde de locul și de felul în care arată ținta.
De aceea v-aș propune să reluăm această discuție, chiar dacă aparent supraîncărcăm programul Parlamentului.
În același timp, iarăși gândindu-mă la lucruri care, după părerea mea, se vor întâmpla pe termen lung, dar care, adică nu care se vor întâmpla pe termen lung, care ne vor afecta pe termen lung, dar care deja încep să se întrevadă, și criza francului elvețian este un exemplu de asemenea vedere a lucrurilor care urmează, noi intrăm, după părerea mea, în a doua fază a unei depresii economice lungi, de lungă durată, această fază a doua fiind mult mai dificilă decât prima, pentru că dacă în prima am văzut plimbându-se pachete de credite grav neperformante de la o bancă la alta, acum vom vedea plimbându-se monede grav neperformante și lucrul acesta ne va afecta mult mai mult și, evident, trebuie să-l avem în vedere, mai ales dacă vorbim de un nou cod fiscal, mai ales dacă vorbim de nevoia de predictibilitate, pentru că predictibilitatea este un atu extraordinar în vremuri ca acestea.
Mulțumesc foarte mult, domnule deputat. Domnul deputat Fenechiu Daniel. Domnule deputat, aveți șapte minute.
## **Domnul Cătălin Daniel Fenechiu:**
Domnule președinte, Domnule prim-ministru, Domnilor și doamnelor miniștri, Doamnelor și domnilor colegi,
Am ascultat cu atenție alocuțiunea domnului prim-ministru Victor Ponta și nu pot să spun că mi-a displăcut pe fond. Nici nu avea cum, întrucât, în vorbe, programul prezentat de premier este unul care pare a fi echilibrat, articulat, coerent și realizabil.
Realitatea este că cine nu și-ar dori o creștere a nivelului de trai sau scăderea TVA-ului, îmbunătățirea sistemului sanitar sau a celui de învățământ, o mai bună absorbție a fondurilor europene, stimularea investițiilor, reducerea fiscalității, mai multe locuri de muncă, ca să enumăr doar câteva dintre obiectivele despre care domnul Victor Ponta ne-a vorbit astăzi aici, în Parlament, destul de frumos.
Ca orice român, și noi, deputații din Grupul parlamentar al deputaților aleși pe listele PP-DD, ne dorim ca aceste intenții frumoase ale Guvernului să devină realitate.
Nu pot însă să ignor faptul că o veche vorbă ne spune că și iadul e pavat cu bune intenții, motiv pentru care intențiile, fără îndoială, sunt bune, rămâne să vedem dacă Guvernul actual va reuși să le transpună în practică.
Nu o să mă apuc să critic măsurile propuse de premier, însă mi-aș fi dorit ca în alocuțiunea Domniei Sale să aflu mai multe despre viziunea asupra procesului de revizuire a Constituției, despre procesul de elaborare a codurilor și mai ales despre punctul de vedere al Guvernului despre Ordonanța nr. 55, care va genera o problemă destul de serioasă în viitorul apropiat, și nu doar apropiat, și care cred că va trebui rezolvată într-o manieră care să nu mai creeze dezbinare.
Nu o să încerc să epuizez tot timpul, pentru că cred că nu are sens, ceea ce pot să vă spun este că grupul nostru parlamentar va susține orice măsură pe care Guvernul o va propune, pe care o apreciem că este în interesul românilor și vom vota fără ezitare împotrivă acolo unde vom aprecia că ceva nu funcționează așa cum ne dorim sau așa cum credem noi că își doresc românii. În final, aș vrea să-i spun domnului prim-ministru că așteptăm în continuare ca în cadrul generosului program pe care l-a prezentat, de protecție socială, să aibă în vedere și o propunere pe care grupul nostru parlamentar a făcut-o de mai multe ori, respectiv majorarea alocației la copii de la 42 la 200 de lei, pentru că aceea cu adevărat ar fi o măsură de protecție socială reală, care ar contribui atât la procesul de învățământ, cât și la creșterea autonomiei financiare a multor familii, pe care o asemenea alocație le-ar ajuta, și nu în interesul nostru, ci în interesul copiilor. Și, cu siguranță, o asemenea măsură n-ar fi o măsură de pomană electorală, dacă ar fi adoptată anul acesta.
Mulțumesc foarte mult.
În numele Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Marian Neacșu.
## **Domnul Marian Neacșu:**
Domnule prim-ministru,
Doamnelor și domnilor miniștri,
Domnule președinte, deși m-am mai adresat dumneavoastră astăzi de câteva ori,
Dezavantajul celui care vorbește la sfârșit este întotdeauna acela că mare parte dintre ideile pe care și le conturase, pe care ar fi vrut să le spună, le-au spus alții înainte. Acesta este mersul istoriei.
Dar printre puținele lucruri care nu au fost spuse cu adevărat aici sau au fost doar atinse s-ar număra în primul rând faptul că reușim astăzi, așa cum spunea colegul nostru László Borbély, după 25 de ani, să instituționalizăm un mod de lucru pe care ni-l dorim, cu toate dezavantajele și stângăciile de început, așa cum au fost ele remarcate, cu adevărat pus în practică pentru a se realiza acel dialog extrem de util dintre Parlament și Guvern. Dar, cu toate acestea, făcând un recurs la memorie, țin să vă reamintesc că și anul trecut am avut cinci astfel de dezbateri, e drept, neinstituționalizate, în aceeași formulă denumită generic „ora prim-ministrului”, după model european. La trei dintre ele temele au fost propuse de premier, la două dintre ele, și sunt convins că-și amintesc colegii mei, temele au fost propuse de Partidul Național Liberal și de Partidul Democrat Liberal.
Nu doresc să intru într-o polemică, dar nu pot, iarăși, recurgând la memorie, să nu-mi amintesc că în această formulă n-am văzut Guvernul Boc decât la moțiuni și, din fericire, una a și trecut, cealaltă a fost împotriva Guvernului Ungureanu.
Revenind tot la cifre și fac, de data aceasta recunosc că nu mai sunt sau nu mai apelez la propria memorie, ci mă ajută instrumentarele electronice atât de dragi domnului Pambuccian, o informație culeasă acum, foarte recent, dintr-o analiză a lui Deutsche Welle ne spunea că în anul 2009, ca să nu mă înșel, Guvernul Boc a emis nu mai puțin decât 230 de ordonanțe de urgență, în anul 2011, 140... Într-un an am spus! Într-un an! Iar faptul că acum Guvernul Ponta a redus la 95, sunt convins că anul acesta cifra va fi mult mai mică, pare să fie o situație regretabilă și condamnabilă.
N-am să reiau principii generale. Materialul prezentat de premier, la obiect, cuprinde o chintesență de probleme, așa cum au fost ele colectate, și se vede chestia aceasta, de la toate ministerele, iar capacitatea de sinteză pe care premierul știm foarte bine că o are a dus la închegarea unui material pe care eu îl apreciez ca fiind foarte util.
Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.
Domnul deputat Cernea, din partea deputaților neafiliați.
Vă mulțumesc, domnule președinte.
Domnule președinte,
Domnule prim-ministru,
Doamnelor și domnilor miniștri, Doamnelor și domnilor deputați,
Am criticat, critic și voi mai critica Guvernul atunci când consider că este cazul. De aceea nu mă sfiesc să adresez, cu acest prilej, felicitări actualei majorități, cel puțin pentru două lucruri. Scrisoarea recentă a președintelui Camerei Deputaților este un semn foarte bun. Dacă urmăm ceea ce este scris acolo, Parlamentul va câștiga mult în eficiență și în credibilitate, iar introducerea aceste ore de dezbateri reprezintă, de asemenea, un pas înainte pentru democrație. O consider o idee excelentă.
Am citit o carte a lui Tony Blair –„O călătorie: Viața mea în politică”... Indiferent de faptul dacă suntem de stânga, de dreapta sau ecologiști, e o carte chiar excelentă, e o școală de politică... Și Tony Blair, fostul premier britanic, mărturisea cât de dificile psihologic sunt pentru prim-ministru astfel de ore, în care se expune întrebărilor și criticilor venite din opoziție.
Așadar, este un pas foarte bun pentru democrația din România că Guvernul își asumă și se expune, indiferent cine este acel Guvern, guvernele se vor mai schimba, important să avem instituțional această oră în dezbaterea Parlamentului.
Această oră poate fi un prilej de dezbatere din care nu vor lipsi criticile, dar poate aduce, poate fi un prilej să aducem în atenția opiniei publice teme mai puțin discutate, dar care pot avea o importanță și o relevanță și pentru care s-ar putea găsi o susținere largă.
Voi da două exemple.
Codul silvic. S-a vorbit mai devreme. Prim-ministrul a adus în discuție tema. Cred că va fi important să corelăm obiectivele asumate prin legislație cu măsuri concrete și cu surse financiare. Spre exemplu, până în 2030 noul Cod silvic asumă împădurirea a unui milion de hectare de pădure. Sunt 16 ani, incluzând și 2015, până în 2030, dar pentru atingerea obiectivului ar trebui aproximativ 70.000 de hectare împădurite anual. Or, bugetul pe 2015 prevede împădurirea doar pentru 14.000 de hectare, așadar de aproape cinci ori mai puțin decât ar fi necesar.
Domnule deputat!
Închei, închei imediat.
...un număr măcar de câteva zeci de copii răniți sau care suferă de afecțiuni grave din aceste zone.
Nu suntem izolați și nu trebuie să ne concentrăm exclusiv pe teme interne, iar prin anumite gesturi politice ori umanitare putem demonstra că ne pasă și că suntem parte a aceluiași efort de atenuare a suferinței civililor din zonele de conflict militar.
Vă mulțumesc foarte mult.
Mulțumesc foarte mult.
Îl invit la tribuna Parlamentului pe domnul prim-ministru al României Victor Ponta, pentru a concluziona prima „oră a prim-ministrului” din Parlamentul național.
## **Domnul Victor Viorel Ponta:**
## Mulțumesc, domnule președinte.
În primul rând, vreau să mulțumesc tuturor celor care au avut intervenții, pentru că acestea au fost, cu siguranță, în limita normalității și decenței parlamentare. În modelul invocat și de domnul deputat Cernea, modelul britanic, dezbaterile sunt chiar mult mai aprinse decât la noi. Vreau însă să precizez că toți membrii Cabinetului vor răspunde cu siguranță solicitării dumneavoastră ca, în fiecare zi de luni, să vină să prezinte, să răspundă la întrebări într-o formă, sigur, mai instituționalizată și mai perfecționată decât cea de azi. Important este însă ca această modificare a raporturilor dintre Parlament și Guvern să rămână pentru viitor, pentru că este în interesul celor care ne votează.
Aș vrea să fac câteva precizări punctuale la problemele ridicate de antevorbitorii mei. Așa este, nu am precizat și nu am inclus între prioritățile Guvernului legile electorale și modificarea Constituției, pentru că am considerat că acestea se află deja pe rolul Parlamentului și Guvernul va oferi, bineînțeles, asistența tehnică necesară, însă sunt teme politice în care Parlamentul are, cu siguranță, prioritate, iar în ceea ce am prezentat am vorbit de ceea ce ține în special de Guvern și după aceea, sigur, de sprijinul legislativ al Parlamentului. Nu că n-ar fi importante, bineînțeles că în această sesiune Parlamentul urmează să adopte legile electorale și să repornească, așa cum am discutat de altfel în toate discuțiile anterioare, procesul de revizuire a Constituției.
Îmi exprim dorința de a continua printr-o activitate și o colaborare mai bună cu dumneavoastră, să nu mai avem nevoie de ordonanță de urgență, pentru că – știți foarte bine – indiferent de majoritățile care au existat și multe lucruri bune s-au făcut atât având Partidul Național Liberal la guvernare, UDMR, însă aveam de fiecare dată un președinte care nu promulga nicio lege adoptată de Parlament.
Lucrurile s-au schimbat și cred că faptul că am avut doar 95 de ordonanțe de urgență poate fi îmbunătățit cu siguranță în 2015.
Vreau să nu uităm însă, am cerut o situație..., de unde am pornit. Anul 2008 – colegul meu, domnul Orban, era în Guvern atunci –, în anul 2008 Guvernul a adoptat 228 de ordonanțe de urgență. Poate 95 sunt mai multe decât 228 – nu cred! Cred că e o scădere semnificativă și este foarte bine că mergem în această direcție.
Mulțumesc foarte mult, domnule prim-ministru.
Înainte de a declara ședința de astăzi închisă, vă informez că la Biroul permanent au fost depuse cinci cereri din partea domnilor Chiriță Dumitru, Gust Florentin, Petre Petrescu, Iriza Scarlat și Radu Popa pentru a deveni deputați neafiliați, începând cu 2 februarie 2015.
Doamnelor și domnilor, Declar ședința de astăzi închisă.
Vă urez o seară frumoasă.
Mulțumesc domnului prim-ministru și Guvernului României pentru această primă dezbatere.
## _Ședința s-a încheiat la ora 19.30._
EDITOR: GUVERNUL ROMÂNIEI
#101264„Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A.
&JUYDGY|813373]
**ISSN** 1220–4870
**Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, nr. 5/9.II.2015 conține 20 de pagini.**
Prețul: 50,00 lei
După aprobarea componenței nominale a acestei comisii va urma derularea votului secret cu bile asupra listei de candidați, apoi constatarea și prezentarea rezultatului votului.
Cu aceste precizări vă reamintesc că, în conformitate cu prevederile regulamentului nostru, Biroul permanent al Camerei Deputaților este format în urma negocierilor dintre liderii grupurilor parlamentare, respectându-se configurația politică a Camerei Deputaților, conform celor două decizii ale Curții Constituționale.
După cum știți, Biroul permanent, la propunerea Comitetului liderilor, a aprobat ca după votul de astăzi să inițiem „ora prim-ministrului”. Prim-ministrul va avea un punct de vedere în ședința Camerei Deputaților de astăzi, 2 februarie, urmat de prezentarea din partea fiecărui lider a unui punct de vedere pe această declarație politică, în intervalul de șapte minute, după care prim-ministrul va avea, în încheierea lucrărilor, 10 minute pentru a concluziona.
Această procedură va fi în următoarele două săptămâni, cu acordul liderilor grupurilor politice parlamentare, la baza modificării Regulamentului Camerei Deputaților, acceptată de toate grupurile politice parlamentare.
În acest moment, o să rog... Deci avem patru vicepreședinți, patru secretari, patru chestori. Nu am primit de la stafful tehnic ponderea. Cum au negociat-o liderii? Liderul grupului majoritar, domnule deputat Marian Neacșu? Scuzați-mă, liderul grupului cel mai mare.
Candidații pe cele trei poziții pe care le avem sunt: pentru funcția de vicepreședinte al Camerei Deputaților, domnul deputat Dan Ștefan Motreanu; pentru funcția de chestor al Camerei Deputaților, domnul deputat Ioan Balan. De asemenea, pentru funcția de secretar, domnul deputat Cristian Buican.
În fine, propunerea pentru... pe care o formulez pentru comisia de numărare a voturilor este domnul Răzvan Mironescu.
Mulțumesc.
Ganț Ovidiu Victor prezent Marcoci Vlad prezent Gavrilescu Grațiela Leocadia absentă Marcu Nicu prezent Găină Mihăiță prezent Marcu Viorica prezentă Geantă Florian Daniel absent Marian Ion Cristinel prezent Gerea Andrei Dominic absent Marica Petru Sorin prezent Gheorghe Andrei Daniel prezent Marin Gheorghe prezent Gheorghe Florin prezent Marin Laura prezentă Gheorghe Tinel prezent Markó Attila Gabor absent Ghera Giureci Slobodan prezent Marocico Ion prezent Ghiță Sebastian Aurelian absent Martin Eduard Stelian prezent Ghiveciu Marian prezent Márton Árpád Francisc prezent Gireadă Dumitru Verginel prezent Máté András Levente prezent Gliga Vasile Ghiorghe prezent Matei Călin Vasile Andrei absent Gorghiu Alina Ștefania absentă Mazilu Constantin absent Grama Horia prezent Măduța Flavius Luigi prezent Grecea Maria prezentă Melinte Ion prezent Grindeanu Sorin Mihai prezent Merka Adrian Miroslav prezent Gudu Vasile prezent Mihai Aurelian prezent Gunia Dragoș Ionel prezent Mihăilă Ioan prezent Guran Virgil prezent Mihăilescu Ion Bogdan prezent Gurzău Adrian absent Militaru Lucian prezent Gust-Băloșin Florentin prezent Mincă Liliana prezentă Gvozdenovici Slavomir prezent Mircovici Niculae prezent Harbuz Liviu prezent Mironescu Răzvan Horia prezent Hărău Eleonora Carmen absentă Mitrea Manuela absentă Holban Titi prezent Mîrza Gavril absent Horga Vasile prezent Mocanu Adrian prezent Hulea Ioan prezent Mocanu Vasile prezent Iacoban Sorin Avram prezent Mocioalcă Ion prezent Iacob-Ridzi Monica Maria absentă Mocioi Niculina prezentă Ialomițianu Gheorghe prezent Moisii Constantin prezent Iancu Iulian prezent Moldovan Carmen Ileana prezentă Iane Daniel prezent Moldovan Ioan prezent Iane Ovidiu Cristian prezent Moldovan Iosif prezent Ibram Iusein prezent Molnar Zsolt prezent Ignat Miron prezent Motreanu Dan Ștefan prezent Iliuță Vasile absent Moț Constantin Stelian Emil prezent Intotero Natalia Elena prezentă Movilă Petru prezent Ionescu Aurelian prezent Muntean Mircia absent Ionescu George absent Munteanu Ioan prezent Iordache Florin prezent Murgu Neagu prezent Irimie Vicențiu Mircea prezent Nassar Rodica prezentă Iriza Scarlat prezent Nazare Alexandru prezent Ispir Raluca Cristina prezentă Neacșu Marian prezent Itu Cornel prezent Necula Cosmin prezent Kelemen Atilla Béla László prezent Negruț Clement prezent Kelemen Hunor absent Negruț Cornelia prezentă Kerekes Károly absent Nica Nicolae Ciprian prezent Kereskényi Gábor prezent Nichita Cristina prezentă Khraibani Camelia prezentă Nicoară Romeo Florin prezent Korodi Attila absent Nicolae Alexandri prezent Laza-Matiuța Liviu prezent Nicolae Florian prezent Longher Ghervazen absent Nicolăescu Gheorghe Eugen prezent Lubanovici Mircea prezent Nicolescu Theodor Cătălin prezent Lupu Mihai prezent Nicolicea Eugen prezent Man Mircea prezent Niculae Aurel prezent Manda Iulian Claudiu prezent Niculescu Dumitru prezent Manea Victor Gheorghe prezent Niculescu-Duvăz Bogdan Nicolae prezent Manolache Marius absent Niculescu-Mizil-Ștefănescu Oana absentă Manolescu Oana prezentă Nistor Gheorghe Vlad absent
## 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA a II-a, Nr. 5/9.II.2015
Nistor Laurențiu prezent Nistor Marioara prezentă Niță Constantin prezent Niță Emil prezent Nosa Iuliu prezent Oajdea Daniel Vasile prezent Ochi Ion prezent Oltean Ioan prezent Orban Ludovic prezent Oros Nechita Adrian prezent Palașcă Viorel prezent Palăr Ionel prezent Paleologu Theodor absent Pambuccian Varujan prezent Pană Adriana Doina prezentă Pardău Dumitru absent Paul Maria Andreea prezentă Păun Nicolae prezent Pârgaru Ion prezent Pâslaru Florin Costin prezent Peia Ninel prezent Petrea Dorin Silviu prezent Petrescu Petre prezent Petric Octavian prezent Pistru-Popa Eusebiu Manea absent Plumb Rovana absentă, Guvern Pocora Cristina Ancuța prezentă Podașcă Gabriela Maria prezentă Ponta Victor Viorel absent, Guvern Pop Georgian absent Popa Octavian Marius prezent Popa Radu Mihai prezent Popeangă Vasile prezent Popescu Dan Cristian prezent Popescu Dumitru Iulian prezent Popescu Florin Aurelian absent Popoviciu Alin Augustin Florin absent Potor Călin prezent Preda Cezar Florin absent Pușcaș Iacob prezent Raețchi Ovidiu Alexandru absent Răducanu Ion prezent Rădulescu Cătălin Marian prezent Rădulescu Constantin prezent Rădulescu Romeo prezent Rățoi Neculai prezent Resmeriță Cornel Cristian prezent Rizea Cristian prezent Roman Cristian Constantin absent Roman Gheorghe prezent Pop Georgian prezent Roman Ioan Sorin prezent Roman Petre absent Roman Victor prezent Roșca Lucreția prezentă Roșca Mircea prezent Rotaru Răzvan prezent Rusu Valentin absent Sava Andrei Valentin prezent Sămărtinean Cornel Mircea prezent
|Săpunaru Nini|prezent| |---|---| |Săvoiu Ionuț Cristian|prezent| |Roșca Mircea|absent| |Scarlat George|absent| |Schelean Valeria Diana|prezentă| |Secară Florin Mihail|prezent| |Sefer Cristian George|prezent| |Seres Dénes|prezent| |Silaghi Ovidiu Ioan|prezent| |Simedru Dan Coriolan|prezent| |Simionescu Adrian Constantin|absent| |Smarandache Miron Alexandru|prezent| |Solomon Adrian|prezent| |Stan Ioan|prezent| |Stan Ion|prezent| |Stanciu Anghel|prezent| |Stanciu Zisu|absent| |Stancu Ionel|prezent| |Stativă Irinel Ioan|prezent| |Stănescu Alexandru|prezent| |Stănișoară Mihai|absent| |Steriu Valeriu Andrei|prezent| |Stoica Mihaela|absentă| |Stragea Sorin Constantin|prezent| |Stroe Ionuț Marian|prezent| |Stroe Radu|prezent| |Sturzu Mihai Răzvan|absent| |Stănișoară Mihai|prezent| |Sturzu Mihai Răzvan|prezent| |Suciu Vasile Daniel|prezent| |Surdu Raluca|prezentă| |Surugiu Iulian Radu|prezent| |Szabó Ödön|prezent| |Șcheau Ion|absent| |Șimon Gheorghe|prezent| |Șoptică Costel|prezent| |Șova Lucian|absent| |Ștefan Viorel|absent| |Ștefănescu Elena Cătălina|prezentă| |Știrbu Gigel Sorinel|prezent| |Tabugan Ion|prezent| |Taloș Gheorghe Mirel|absent| |Tararache Mihai|absent| |Tămâian Ioan|prezent| |Tănase Răzvan Ionuț|prezent| |Tănăsescu Claudiu Andrei|prezent| |Tătaru Florin Cristian|prezent| |Teju Sorin|prezent| |Teodorescu Cătălin Florin|absent| |Teodorescu Ioan Viorel|prezent| |Thuma Hubert Petru Ștefan|prezent| |Tiuch Cătălin|prezent| |Tîlvăr Angel|absent| |Toader Mircea Nicu|prezent| |Tocuț Dan Laurențiu|prezent| |Tomac Eugen|absent| |Teju Sorin|absent| |Traicu Rodin|prezent| |Tudorache Daniel|prezent| |Tudorie Violeta|prezentă| Tudose Mihai prezent Turcan Raluca prezentă Tușa Adriana Diana absentă Țigăeru-Roșca Laurențiu prezent Țîmpău Radu Bogdan prezent Udrea Elena Gabriela absentă Udriște Gheorghe prezent Uioreanu Elena Ramona prezentă Urcan Ionaș Florin absent Uricec Eugen Constantin prezent Ursărescu Dorinel absent Vainer Aurel prezent Varga Lucia Ana prezentă Varga Vasile prezent Vasilică Radu Costin prezent Vizitiu Sergiu Constantin prezent Vladu Iulian prezent Vlase Petru Gabriel prezent Vlădoiu Aurel prezent Voicu Mădălin Ștefan prezent Voicu Mihai Alexandru absent Vreme Valerian prezent Vulpescu Ioan absent Weber Mihai prezent Zaharcu Neviser prezentă Zamfir Daniel Cătălin prezent Zgonea Valeriu Ștefan prezent Zisopol Dragoș Gabriel prezent Zlati Radu prezent
## PAUZĂ
Secretari de ședință: domnul deputat Ciolacu Ion Marcel, domnul deputat Mircovici Niculae.
Vă urez mult succes, domnilor!
Domnule prim-ministru,
Domnilor miniștri,
## Doamnelor și domnilor deputați,
Continuăm lucrările în plenul Camerei Deputaților, având pe ordinea de zi Declarația prim-ministrului Guvernului României privind prioritățile de guvernare în prima sesiune parlamentară ordinară a anului 2015 sau, mai bine zis, pe înțelesul nostru, al parlamentarilor, „ora prim-ministrului”.
Biroul permanent și Comitetul liderilor grupurilor politice parlamentare au hotărât ca pentru acest punct al ordinii de zi să propună plenului următoarea desfășurare, cu precizarea timpului alocat. Mai întâi, domnul prim-ministru al României va prezenta declarația, având rezervate 20 de minute în acest scop. După prezentarea declarației urmează dezbateri. Fiecare grup politic parlamentar participă printr-un singur reprezentant, având timp alocat șapte minute. La finalul dezbaterilor are cuvântul domnul prim-ministru, având alocate 10 minute.
Întreb dacă sunt comentarii cu privire la această propunere.
Domnule deputat Remus Cernea.
Într-un context în care, pe plan atât regional, cât și european, există suficiente motive de îngrijorare, cred că o colaborare între Parlament și Guvern pentru a păstra creșterea economică, măsurile sociale și măsurile de dezvoltare pot să ofere României oportunitate de care are foarte mare nevoie.
Vreau să precizez de la început că aceste priorități pornesc de la premisa unei stabilități și a unei colaborări între Parlament și Guvern, stabilitate și colaborare care au făcut ca în ultimii ani să avem trei ani de creștere economică, să avem o reducere a șomajului. Și vreau să trec de la cifre, cu siguranță seci, la reducerea șomajului, la faptul că numai în anul 2014 numărul șomerilor s-a redus cu 140 de mii de oameni, un plus de 140 de mii de cetățeni români care au un loc de muncă, faptul că inflația în anul 2014, de 1%, a fost de natură să păstreze prețurile sub acest nivel al inflației și să asigure ca prin indexarea pensiilor, a salariilor să acoperim cu mult peste ceea ce înseamnă inflație.
De asemenea, investițiile pe care le-am făcut în educație și în sănătate, cu sprijinul Parlamentului pentru toate actele normative necesare, au ajutat ca aceste două domenii să fie într-adevăr pentru prima dată pe plus în ceea ce privește alocările și rezultatele obținute.
Vreau să precizez, pentru 2015 avem ca prioritate ca măsurile de echilibru social, în primul rând referitoare la indexarea pensiilor, la creșterea alocațiilor pentru copii, toate celelalte măsuri să rămână în această direcție de creștere, fără a mai avea situațiile din trecut, din perioada de criză, când de fiecare dată tăierile și austeritatea se refereau exact la aceste domenii.
Două repere principale pentru sesiunea parlamentară care începe astăzi, până la jumătatea anului: în primul rând,
măsurile legislative de continuare a creșterii și stimulării economice, de creare de locuri de muncă și, în al doilea rând, un obiectiv pe care putem să-l atingem doar în colaborarea Parlament–Guvern, pe termen mediu și lung, și anume să ducem către cetățenii acestei țări o parte cât mai importantă din această creștere economică, pe o distribuție mai echitabilă și pe păstrare a echilibrelor sociale fără de care România nu se poate dezvolta în viitor.
Din acest punct de vedere, strategia de combatere a sărăciei pe care am elaborat-o împreună cu instituții internaționale va fi prezentată Parlamentului spre dezbatere și adoptare, tocmai pentru a arăta o asumare comună pe termen lung a combaterii acestui fenomen încă extrem de prezent în România.
În ceea ce privește, ca primă prioritate, domeniul economic și fiscal, Guvernul va prezenta Parlamentului noul proiect al Codului fiscal și al Codului de procedură fiscală. Acest document fundamental care urmează să fie dezbătut de dumneavoastră, să fie, bineînțeles, îmbunătățit în dezbaterile nu doar cu grupurile parlamentare, ci și cu reprezentanți ai mediului de afaceri, ai societății civile și să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016 are ca obiectiv o legislație mult mai clară, o legislație mult mai predictibilă într-un domeniu fundamental, cel al fiscalității, care să mențină, pe de o parte, măsurile adoptate între timp, și anume reducerea contribuțiilor de asigurări sociale, a TVA-ului la pâine, a cotei unice, a scutirii de impozit a profitului reinvestit, și care să asigure, să creeze condițiile, în 2015 și 2016, de combatere a evaziunii fiscale, de reducere a birocrației și de creare a condițiilor pentru ca de la 1 ianuarie 2016 să putem să îndeplinim și ultimul obiectiv fundamental din Programul de guvernare, încă neîndeplinit, și anume reducerea TVA-ului la un nivel care să se apropie de momentul 2010, atunci când, știți foarte bine, a crescut de la 19 la 24%.
Prin aceste noi documente fundamentale vom putea să oferim cadrul legislativ necesar pentru ca prioritatea absolută a Guvernului, și anume combaterea evaziunii fiscale, să obțină cu adevărat rezultate.
Revin și în fața Camerei Deputaților și spun că, așa cum combaterea corupției este un obiectiv de siguranță națională și după cum vedem și în aceste zile se desfășoară de către reprezentanții justiției cu succes, un succes neașteptat poate pentru unele părți, cu atât mai mult trebuie, din punctul de vedere al Guvernului, cu sprijinul Parlamentului, să combatem evaziunea fiscală pentru a asigura resurse bugetare și pentru a elimina concurența neloială din partea celor care de ani de zile nu plătesc taxe și impozite și, practic, îi pun pe cei cinstiți în imposibilitate de a rezista într-o competiție liberă.
Măsurile pe care le propunem, alături de Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, sunt măsuri de folosire a noilor tehnologii, plată online a taxelor și impozitelor, plata cu cardul și clarificarea din legislația anterioară a unor mari neclarități referitoare la drepturile de autor, la profesiile liberale, la drepturile cuvenite transportatorilor, toate aceste lucruri care vin din urmă și care creează categoric nesiguranță în piața liberă, pentru că ANAF-ul trebuie să aplice legi care s-au dovedit adoptate rapid, necorelate și care nu pot decât să distorsioneze dezvoltarea economică. Vreau să precizez, având în vedere că se află la dumneavoastră deja în dezbateri, că așa cum Guvernul a prezentat un nou cod al insolvenței pentru persoanele juridice, care începe să producă efecte și care începe să reducă numărul celor care intră în insolvență doar pentru a nu plăti taxe și impozite, vreau să vă precizez sprijinul Guvernului pentru adoptarea unei legi a insolvenței persoanelor fizice în spirit european, care să asigure o protecție a persoanelor fizice în fața crizelor financiare, dar, în același timp, să asigure un cadru echilibrat legislativ și un cadru rezonabil și posibil pentru anii care urmează.
În ceea ce privește a doua prioritate, cea referitoare la măsurile sociale, cât timp voi fi prim-ministru și șef al Guvernului voi respinge termenul de „pomeni electorale” aplicat măsurilor sociale.
În fața dumneavoastră, vin și spun încă o dată că indexarea pensiilor anuală, conform unei legi adoptate cu mai mulți ani în urmă, dublarea alocațiilor pentru copiii din familiile dezavantajate, indexarea pentru prima dată după 2008 a indemnizațiilor pentru persoanele cu dizabilități, toate acestea nu sunt „pomeni electorale”. Motiv pentru care vreau să cer sprijinul dumneavoastră să le aplicăm și în 2015, când nu avem alegeri, și în 2016, și în 2017, pentru că sunt măsuri de echilibru social care definesc nu doar o ideologie de centru-stânga, dar cred că definesc obligația noastră de a avea o societate mai omenoasă, o societate care să aibă grijă nu doar de cei puternici și bogați, ci și de cei care au nevoie de sprijin de la noi toți.
Din acest punct de vedere, prin măsurile legislative pe care le vom adopta și le vom transmite către dumneavoastră ca proiecte de lege, vrem să implementăm măsuri de creștere a ocupării în rândul tinerilor, prin proiecte demarate în zona muncii pentru persoanele care ies din zona asistențială, implementarea venitului minim de inserție și toate celelalte măsuri care pe plan european au ajutat cu adevărat la crearea de locuri de muncă în special pentru tineri și la capacitatea acestora de a își găsi un loc de muncă stabil și bine plătit încă de la momentul în care termină formele de învățământ.
Vreau, de asemenea, ca Ministerul Muncii să prezinte în Guvern și dumneavoastră după aceea spre dezbatere primele măsuri de reașezare a salariilor din domeniul bugetar.
După cum probabil știți, există un dezechilibru din ce în ce mai mare între diverse instituții publice și salarizarea, veniturile din acest domeniu. Am luat măsuri în ultimii ani, și este foarte bine acest lucru, ca în special instituțiile din justiție, din control să aibă salarii decente pentru România și este foarte bun acest lucru. Am reușit anul trecut ca toți cei care lucrează în domeniul administrării fondurilor europene, autorități de management și organisme intermediare, de asemenea, să aibă venituri foarte bune.
În 2015 trebuie însă să căutăm soluții împreună cu dumneavoastră pentru acele domenii în care veniturile sunt realmente insuportabile. Și mă refer la domenii esențiale: Ministerul Muncii, Ministerul Economiei, Ministerul Culturii – acolo unde media veniturilor salariale este de 40–50% din ceea ce înseamnă media la nivelul aparatului public.
Este nevoie de această reașezare și sunt convins că în conlucrare cu dumneavoastră, cu Parlamentul, putem să realizăm.
În domeniul sănătății, vom transmite către dumneavoastră măsurile legislative de implementare a noilor programe, așa cum este cardul de sănătate.
Și vreau să spun că îmi doresc ca scopul pentru care programul privind cardul de sănătate a fost adoptat, acela de a asigura transparență, de a opri fraudele și de a avea categorii cu un mod predictibil de administrare, să producă efecte în perioada imediat următoare.
De asemenea, Ministerul Dezvoltării Regionale va transmite către dumneavoastră cadrul legislativ prin care proiecte importante cum sunt cele trei spitale regionale – Iași, Cluj și Craiova – să poată fi derulate încă din acest an în baza alocărilor pe care România le are din fondurile structurale.
În domeniul educației este deja pe rolul Parlamentului actul normativ care printre altele se referă la învățământul profesional. Și vreau să fac un apel către membrii Camerei Deputaților și ai Senatului, după aceea, pentru ca această legislație privind învățământul profesional să poată să dobândească stabilitate și eficiență în ceea ce privește pregătirea tinerilor pentru ocuparea unui loc de muncă încă din momentul pregătirii educaționale.
De asemenea, Camera Deputaților și Senatul, bineînțeles, vor avea din partea Ministerului Educației tot sprijinul necesar pentru a încerca să îmbunătățească legislația privind învățământul superior, în special în ceea ce privește aprofundarea autonomiei universitare, a lărgirii surselor de finanțare și a creșterii calitative a acestui domeniu.
În ceea ce privește absorbția fondurilor europene, anul 2015 este un an special, ultimul an din exercițiul 2007–2013 și primul din noul cadru financiar.
Vom propune Parlamentului toate actele normative necesare pentru ca finalizarea cadrului anterior, acea trecere de la 7% absorbție la 52%, să poată să-și atingă obiectivele și pentru a intra în noul cadru financiar mult mai bine pregătiți, cu experiențele pozitive și negative din anii anteriori.
Un loc special îl va avea pachetul legislativ referitor la achizițiile publice. Sunt absolut convins că toți cei prezenți azi aici știu foarte bine cât de multe inadvertențe sunt în domeniul achizițiilor publice, cât de mult durează toate procedurile, în special în ceea ce privește investițiile. Și cred că fiecare deputat are cel puțin un caz din propriul colegiu cu proceduri începute în urmă cu un an, doi, trei și care se află încă fie pe rolul CNSC, fie pe rolul curții de apel, fie la autoritatea contractantă.
Pachetul legislativ va cuprinde toate normele care au fost adoptate la nivel de directivă europeană și vreau și vă rog să ne sprijiniți în implementarea cât mai rapidă a acestor norme, pentru a avea un sistem de achiziții publice transparent și eficient.
În mod special în ceea ce privește sistemul de prevenire și combatere a conflictelor de interese, după cum știți, am adoptat actele normative necesare. Dacă se va putea, acestea vor fi incluse în noua legislație privind conflictele de interese, în așa fel încât să avem un cadru foarte clar și eficient de combatere a acestora. Ministrul Transporturilor va prezenta comisiilor reunite – și, dacă dumneavoastră veți decide, și plenului – noul Masterplan de transport.
Pentru prima dată România are un masterplan întocmit în baza criteriilor de finanțare acceptate de Comisia Europeană, iar dezbaterea și adoptarea acestui masterplan fără de care nu se poate aproba Programul Operațional „Infrastructură Mare” reprezintă pentru prima dată pentru România un cadru predictibil de dezvoltare a infrastructurii.
Vreau să fac un apel special către toți parlamentarii, deputați și senatori, care reprezintă în Parlament diverse zone geografice, înțeleg în totalitate obligația față de alegători și interesul public, dar vreau să studiați masterplanul. Dacă l-ar fi studiat colegii noștri din Iași, ar fi văzut că autostrada Iași–Târgu-Mureș este prevăzută în masterplan, dacă l-ar fi studiat colegii de la Timiș ar fi văzut că este centura Timișoarei prevăzută în masterplan, la fel ca și autostrada Sibiu–Pitești.
Deci vreau doar să vă rog pe toți parlamentarii, chiar și pe cei care nu sunt membri ai Comisiei de transport, să întrebe Ministerul Transporturilor pentru a se lămuri, în așa fel încât dezbaterile politice sau politicianiste pe care le-am văzut să aibă un răspuns tehnic, care cred că răspunde așteptărilor, în primul rând, ale alegătorilor.
În mod special, un subiect extrem de important care se va afla pe masa Parlamentului, la propunerea Guvernului, se referă la taxarea resurselor naturale, Legea redevențelor.
Într-un context internațional extrem de complicat – știți foarte bine piața internațională a resurselor în ce moment se află –, România are nevoie de o legislație predictibilă și inteligentă în același timp, care să aibă ca prim scop încurajarea investițiilor în domeniul resurselor naturale și, evident, obținerea cât mai multor resurse la bugetul de stat.
Dar investiții noi și pe termen lung înseamnă atingerea obiectivului fundamental al României, care este independența energetică.
Vreau să nu ne lăcomim din primul an și să încurajăm prin noul proiect legislativ investițiile pe termen lung care să permită României să se dezvolte, să-și folosească resursele naturale, în special în domeniul energiei, să asigure un cadru de dezvoltare nu doar națională, ci și regională. Și mă refer aici în special la investițiile de conectare a României cu Republica Moldova și cu ceilalți vecini ai noștri.
În directă conexiune cu legislația privind resursele naturale, vă vom propune toate actele normative adoptate recent pe plan european referitoare la protecția mediului și la implementarea celor mai înalte standarde, cu rugămintea către Camera Deputaților să ia o decizie – sigur, cea mai bună – referitoare la un act normativ pe care îl așteaptă foarte mulți cetățeni, și anume Codul silvic, fără de care nu putem să dezvoltăm metode concrete prin care cu adevărat să păstrăm bogățiile naturale. Proiecte gen „radarul pădurilor” și-au dovedit eficiența, însă cadrul normativ este cu siguranță cel mai important.
Vom transmite către Parlament Legea minelor, un proiect mult așteptat și mult întârziat din motive de dezbatere politică. Trebuie să asigurăm un cadru foarte clar, transparent și predictibil pentru un domeniu care asigură încă foarte multe locuri de muncă și în care trebuie să dăm răspunsuri pe care le-am amânat foarte mult timp.
Parlamentul României va avea această ocazie, de a decide ce și cum și care este viitorul mineritului în România.
În ceea ce privește politica regională, vom transmite către Parlament informări, dar și proiecte legislative referitoare la participarea României în ceea ce înseamnă dezvoltarea pe plan european. Mă refer în special la sprijinul pe care Guvernul României îl acordă Proiectului de Uniune Europeană a Energiei și la modificările legislative pentru accesarea Planului de investiții Juncker, în așa fel încât România să poată să beneficieze cât mai mult în urma statutului său de țară membră a Uniunii Europene.
În egală măsură, dezvoltarea relațiilor economice cu Statele Unite ale Americii, în baza foii de parcurs stabilite cu Departamentul Comerțului, reprezintă o prioritate. Și, în măsura în care, nefiind vorba de o țară care se supune legislației Uniunii Europene, va fi nevoie de modificări legislative, în special pentru explorările offshore, Guvernul va propune Parlamentului aceste modificări.
Sunt absolut convins că, în ceea ce privește interesele noastre pe plan european, colaborarea dintre președinte, Guvern, Parlamentul României și reprezentanții noștri în Parlamentul European ne va face cu siguranță mai eficienți în promovarea intereselor noastre naționale.
În ceea ce privește agricultura, vom transmite către Parlament toate actele normative necesare pentru implementarea principiilor noii politici agricole comune și implementarea Programului național de dezvoltare rurală 2014–2020, cu referire la continuarea proiectelor de creștere a subvențiilor, de dezvoltare a irigațiilor și de sprijinire a sectoarelor speciale, așa cum îl reprezintă agricultura bio și celelalte domenii în care România poate performa.
Aceste 12 priorități sintetizează intențiile Guvernului referitoare la sesiunea parlamentară februarie–iunie 2015 și vă cerem sprijinul pentru dezbaterea, îmbunătățirea și adoptarea lor în cadrul Camerei Deputaților.
Vreau să fac, de asemenea, un apel la faptul că aceste măsuri care timp de trei ani au produs creștere economică, au creat locuri de muncă și au îndreptat multe din nedreptățile sociale pot să aibă eficiență prin stabilitate și colaborare.
Îmi doresc de fiecare dată ca legenda Meșterului Manole să nu funcționeze de fiecare dată în România. Cred că am realizat împreună multe lucruri. În 2015–2016 trebuie să continuăm în această direcție, iar la sfârșitul anului 2016, evident, alegătorul român să ne judece pentru activitatea noastră.
Vă mulțumesc anticipat pentru colaborare. Și spun foarte clar că Guvernul își dorește alături de dumneavoastră să implementeze toate aceste priorități prezentate astăzi.
Vă mulțumesc.
Ne vorbiți, sigur, ne vorbiți că aveți în proiect legea privind taxarea resurselor naturale. Dar ce ați făcut tot anul trecut, știind că este necesară adoptarea unei noi legi privind aceste redevențe? De ce nu ați adoptat actul normativ? De ce nu l-ați înaintat din ianuarie anul trecut spre dezbatere Parlamentului, astfel încât să avem cu adevărat o lege de taxare a resurselor naturale care să fie așa cum spuneți dumneavoastră, să îmbine, pe de o parte, și nevoia de a încuraja investițiile pe termen lung, dar, pe de altă parte, să îmbine și necesitatea statului român și a autorităților locale de a dobândi resurse de pe urma exploatării bogățiilor naturale ale României?
Spuneți de Legea minelor. Ați mai încercat să modificați Legea minelor. E adevărat, când eram și noi la guvernare, dar ați încercat să modificați Legea minelor numai ca un avatar al legii Roșia Montană, pentru a susține de fapt ca exploatarea de la Roșia Montană să devină o investiție de interes public general, de fapt, să creați un favor pentru Roșia Montană.
Îmi permit să spun câteva lucruri legate de creșterea economică.
## Domnule prim-ministru,
Într-adevăr, am avut creștere economică. Dar cât ar fi fost creșterea economică dacă n-ați fi inițiat taxe fără sens, cum e supraacciza la motorină, care nu numai că nu v-a adus niciun euro în plus la buget, ci dimpotrivă, încasările sunt cu 7% mai mici la bugetul de stat, ca urmare a suprataxei pe care ați băgat-o? Taxa pe stâlp, cum trebuia să fie inițial, care s-a transformat într-o taxă pe construcțiile speciale, care inhibă orice fel de investiții care presupun realizarea unor construcții speciale. Ca să nu vă mai spun de alte și alte aberații de natură fiscală pe care le-ați făcut.
Și cum ar fi fost creșterea economică dacă nu... sau dacă ați fi permis măcar să se cheltuiască banii prevăzuți ca investiții publice în bugetul de stat pe 2014, dacă ați fi tratat cu mult mai multă seriozitate problema investițiilor publice? Vă spun eu și vă spune și Comisia Europeană, creșterea economică ar fi fost cu cel puțin 1% mai mare.
Vorbiți de creșterea economică?
Domnule prim-ministru,
## Stimați colegi,
Creșterea economică este deocamdată pe hârtie. Ea nu se simte în buzunarele oamenilor. Întrebați orice român, orice cetățean din această țară dacă simte în buzunarul propriu creșterea economică. Nu simte, stimați colegi.
În fine, am să mă refer la chestiunile de politici sociale. Domnule prim-ministru,
Pe noi nu ne-a deranjat faptul că ați mărit alocațiile de copii. Nu ne-a deranjat faptul că ați mărit indemnizațiile pentru persoanele cu dizabilități. Lucrul care ne-a deranjat pe noi este că v-ați adus aminte de aceste categorii defavorizate care nu au mai beneficiat de nicio indexare, nici măcar de o indexare, din anul de grație 2008, și că v-ați adus aminte de aceste categorii sociale defavorizate numai în prag de campanie electorală, lăsându-i să creadă că, de fapt, această măsură la care ar fi avut dreptul de mult este mai mult așa, o pomană electorală și un mijloc de a obține voturi suplimentare.
Închei prin a vă spune câteva lucruri și despre absorbția fondurilor europene. Sigur, toate guvernele care au fost după 2007 poartă o răspundere în ceea ce privește faptul că noi astăzi avem o rată de absorbție cea mai mică la nivelul Uniunii Europene și mai ales faptul că nu vom avea capacitatea de a beneficia de toate fondurile europene.
Dar, vă rog, nu mai încercați să obțineți un avantaj politic sau electoral din problematica absorbției fondurilor europene.
Vă spun că la stadiul POS-ului pe Mediu, la stadiul POS-ului pe Transporturi nu vom avea capacitatea să absorbim cel puțin 2 miliarde de euro, domnule prim-ministru. Și sunt convins că dumneavoastră știți lucrul acesta, dar, normal, de ce să fim onești în comunicarea publică?! De asemenea, vă mai spun un lucru. Trebuie să fim pregătiți să începem să facem trageri pe exercițiul financiar 2014–2020. Deja alte țări au început să facă lucrul acesta, în timp ce noi nu.
Așa că vă invit și vă rog să punem umărul împreună, iar inițiativele bune, din orice parte ar veni, să le sprijinim. Iar dacă programul este coerent și se și aplică de către Guvern, să sprijinim acest program sau să-l îndreptăm, dacă este nevoie să-l îndreptăm.
Vă mulțumesc.
Vă doresc o seară plăcută!
Și este una din, evident, prioritățile pe care trebuie să le finalizăm probabil în această sesiune.
Cu ordonanțele de urgență a fost și nu cred, domnul Orban aici a amintit într-adevăr de acești trei ani, păi dacă mergem și vedem alte guverne, din păcate trebuie să o spun, a fost o cutumă foarte nefericită cu ordonanțele de urgență și cu alte guverne și cu lipsa dialogului dintre Guvern și Parlament.
Vii cu ordonanță de urgență, cred că ai obligația, după părerea mea, ca Guvern, fiind o ordonanță de urgență și nimeni n-a clarificat acest lucru, dacă intră în vigoare, vine în Parlament, Parlamentul adoptă peste o jumătate de an, ce faci cu efectele ordonanței timp de jumătate de an și după jumătate de an sau un an de zile se schimbă uneori radical o ordonanță de urgență. Aceasta trebuie să o clarificăm și din punct de vedere constituțional.
Deci trebuie mai ales la Codul fiscal să fie un dialog și într-adevăr atunci să fie un cod fiscal..., discutați cu toți cei care sunt implicați.
Ce se dorește? Chiar dacă avem cifre macroeconomice într-adevăr bune pe anul trecut, predictibilitate. Acest lucru ne lipsește de multe ori și din partea Guvernului, din păcate, și evident în Parlament noi discutăm cu ce ceea ce primim în general de la Guvern. O stabilitate legislativă. În sfârșit, să avem un cod fiscal care să fie pe cinci ani, pe 10 ani, pentru că altfel pierdem investitorii.
Trebuie totuși și Guvernul să aibă un punct de vedere foarte clar în legătură cu creditele în franci elvețieni. Discutăm în Parlament. Nu se poate să nu ținem cont că s-a întâmplat ceva acum două săptămâni care este fără precedent. Trebuie să-și asume răspunderea fiecare și trebuie să găsim o modalitate împreună de rezolvare măcar parțială a acestei probleme.
Nu intru în foarte multe amănunte, pentru că e un început și fiecare, evident, o să ne uităm foarte atent la ce se va întâmpla săptămânile următoare. Vreau la două sau trei probleme să mă refer telegrafic.
În învățământ se fac unele comasări de școli, de clase și reduceri de personal. Vă rog foarte mult, domnule prim-ministru, și cred că pot vorbi și în numele celorlalte minorități naționale, nu este totuna când ai o școală în care ai una, două clase în limba minorităților și nu e totuna, evident, în altă zonă, cu clase majoritare.
Deci acolo unde sunt și așa puțini elevi și așa puțini profesori, ajutați-ne să nu fim tratați la fel ca în alte zone când e vorba, totuși, de minorități naționale. Și vom avea o discuție tehnică sper cu domnul ministru al învățământului.
În legătură cu autoritățile locale. Chiar dacă a fost o lege a descentralizării, care știm din ce motive n-a mai revenit la Parlament, pentru că a fost o decizie a Curții Constituționale, nu trebuie să renunțăm la Legea descentralizării. Trebuie să avem autorități publice locale puternice și, din păcate, trebuie să o spun, prin Legea bugetului de stat nu i-am ajutat, chiar dacă s-a spus că aceste echilibrări de bugete sunt, știu eu, mai echitabile.
Va trebui să lucrăm la criterii și la modificarea bugetului în luna iulie, august. Va trebui să vedem, pentru că sunt foarte multe probleme și probabil că aveți și dumneavoastră aceste sesizări din această zonă.
Sunt și pe zona socială, în legătură cu indemnizații pentru creșterea copilului, dar nu intru în alte amănunte, pentru că vom avea ocazia, în fiecare luni, sper, să avem posibilitatea să avem aici Guvernul României și să putem dialoga în mod constructiv, să-i criticăm dacă merită, să-i lăudăm dacă merită, dar e un început care, iată, după 25 de ani, suntem în faza unui început promițător, eu zic.
Vă mulțumesc.
Va trebui să avem aceste lucruri în vedere și va trebui să croim legislația ținând cont de ce urmează, cât de cât predictibil și ținând cont de țintele pe care ni le fixăm, deocamdată doar declarativ, dar sper și codate într-o formă clară și predictibilă a unei constituții.
Vorbim de foarte multe lucruri care țin de economie și de societate, pentru că ele sunt legate. Suntem însă după 25 de ani și cantitatea de legi pe care o procesăm este tot a unui parlament postrevoluționar. În societățile așezate legile nu se discută pe bandă rulantă, ci cu atenție. Dacă ne uităm la câte legi procesează marile parlamentate ale statelor așezate într-un an, o să vedem că felul acesta de a lucra la șaibă, lege după lege, cu o avalanșă de peticeli, nu are cum să ducă la ceva bun. Noi peticim pentru că ne-am grăbit, pentru că a trebuit să fie repede. Și faptul că am instituit această oră a Guvernului, am să spun, pentru că despre aceasta este vorba, ar putea să fie un început bun pentru a nu mai petici încontinuu.
Cred că sunt în asentimentul tuturor spunând că o societate nu se poate dezvolta dacă lucrurile nu sunt făcute cu ținte clare și într-o manieră predictibilă. Și, de aceea, noi vă propunem aceste chestiuni. Chestiunile specifice ale grupului nostru, sigur, le vom discuta, așa cum le-am discutat întotdeauna, și de aceea considerăm că aici este mult mai important să discutăm despre chestiunile absolut majore decât despre lucrurile specifice.
Sper să avem în continuare o bună colaborare și în ceea ce privește lucrurile specifice care țin de învățământ, de toate chestiunile strict legate de minorități, dar sper să începem un alt mod de a trata chestiunile majore, într-un asemenea tip de transparență și sper și într-un asemenea tip de voință. Vă mulțumesc.
Vă mulțumesc.
La fel, apreciez foarte utile și intervențiile antevorbitorilor mei. Domnul Borbély ne-a adus la obiect și a făcut foarte bine, domnul Pambuccian a ridicat o problematică de maximă importanță i-aș spune. Colegul meu, domnul Fenechiu, a adus și Domnia Sa pe tapet câteva teme, mi-aș permite să atrag atenția că cel puțin vreo trei dintre ele sunt în competența exclusivă a Parlamentului și mai puțin a Guvernului. Și, de ce nu, aprecieri și pentru fond, poate mai puțin pentru formă, și asupra discursului colegului nostru, Ludovic Orban.
Aceasta mă face să mă gândesc că suntem cu adevărat pe drumul cel bun. Dacă reușim să găsim aprecieri la preopinent, dacă reușim cumva să conjugăm păreri importante și funcționale, atunci într-adevăr nu pierdem ora Guvernului, nu pierdem „ora prim-ministrului” și nici a Parlamentului. Și nu e o oră pierdută, ci e una câștigată.
Așa cum v-am spus, nu am ținut să..., deși îmi conturasem câteva idei, le-am și pus pe hârtie, ca să fiu convins că mă încadrez în cele șapte minute, pentru că și aceasta este o chestiune care ar trebui să țină de modul în care înțelegem să lucrăm și să ne respectăm între noi. Vreau, în final, să pun acea concluzie, dat fiind faptul că probabil sunt ultimul sau penultimul vorbitor, aștept cu nerăbdare ca la banca ministerială să vină pe rând fiecare dintre miniștri, aștept cu nerăbdare următoarea temă pe care o va propune opoziția și sunt convins că atunci o voi pregăti mult mai bine și mai obiectivat, pentru că voi fi unul dintre cei care trebuie, pe acest dialog, să răspundă alături de Guvern și alături de miniștrii pe care-i reprezentăm, și închei asigurându-vă, domnule prim-ministru, stimați colegi din Guvern, de toată susținerea grupului nostru parlamentar, a Partidului Social Democrat, care se află într-un număr atât de mare astăzi în sală, să fiți convinși că aveți în noi niște parteneri de dialog la fel de onești și de serioși ca și până acum, că vom încerca într-un fel sau altul să aducem alături de noi și să coagulăm și mai bine decât am făcut-o poate până acum inteligențele Parlamentului, pentru a le pune la lucru conjugat și consensual și, în ultimă instanță, dat fiind faptul că începem activitatea parlamentară, că este de față Guvernul în integralitatea lui, vreau să vă adresez și dumneavoastră, membrilor Guvernului, și dumneavoastră, stimați colegi, urări de succes în muncă, să avem un an bun, benefic, în care să lucrăm foarte bine împreună și lucrurile acestea să producă efectele pe care le aștepta mai scepticul, de această dată, coleg Varujan Pambuccian.
Vă mulțumesc frumos.
O altă temă importantă: politica externă și prestigiul politicii externe românești. În contextul tensionat din Ucraina, Irak, Siria, unde sunt tot mai multe victime și tot mai mulți refugiați, cred că o implicare de ordin umanitar din partea României, chiar și la nivel nu foarte extins, ar fi de salutat și va fi de salutat pe plan internațional. Ar arăta că și țara noastră se simte solidară cu victimele și ar da consistență, o dată în plus pe plan internațional, cooperării cu partenerii noștri din NATO și Uniunea Europeană.
Sunt convins că România își poate permite trimiterea unor ajutoare umanitare pentru taberele de refugiați din țările vecine Siriei și Irakului, tabere unde sunt milioane de refugiați.
De asemenea, sunt convins că țara noastră are posibilitatea de a trata în spitalele din România...
În ceea ce privește condițiile de mediu, inclusiv pentru proiectele atât de controversate cum sunt cel cu Roșia Montană sau gazele de șist, tocmai asta încerc să spun, că trebuie să avem o decizie a Parlamentului care să stabilească baza legală referitoare la toate aceste tipuri. Deocamdată am avut discuții politice, însă din punctul de vedere al procedurilor legale nu există și doar Parlamentul poate stabili foarte clar în ce măsură orice fel de asemenea proiect se mai poate sau nu se mai poate realiza în România. Tocmai asta am cerut.
Masterplanul a fost, într-adevăr, întârziat cu un an de zile. Contractul încheiat în 2011 cu altă companie a fost reziliat în 2012 și s-a încheiat un nou contract cu compania AECOM, cea mai mare companie de profil din lume, companie americană. S-au respectat criteriile prevăzute de Comisia Europeană și, în acest fel, acum, poate fi, după este dezbătut de dumneavoastră, transmis către Bruxelles, unde evident nu poate fi vorba de hărți. Tocmai un masterplan a solicitat și a necesitat atât timp pentru a avea surse de finanțare, priorități și moduri de dezvoltare și de interconectare cu rețelele europene.
Vreau să precizez încă o dată că în activitatea Guvernului tot ceea ce ține de drepturile câștigate de minorități, fie de minoritatea maghiară, fie de celelalte minorități, va fi respectat. Am făcut acest lucru și când nu se afla UDMR la
guvernare, și când s-a aflat, și când nu s-a aflat și cu sprijinul Grupului minorităților cu siguranță vom face același lucru.
Vreau doar să precizez încă o dată că acest nou tip de dialog și de colaborare cred că poate să răspundă noii realități politice și este în interesul cetățenilor să avem cât mai mulți dintre cetățenii României reprezentați în luarea deciziilor. Și milioanele de români care au votat cu președintele Iohannis, și milioanele de români care au votat majoritatea parlamentară, și opoziția întărită acum ideologic cu domnul Vanghelie, toată lumea trebuie să fie reprezentată și să luăm decizii.
Vă mulțumesc și vă asigur de colaborarea noastră.